جهان

امریکا قطع‌نامه‌ عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد.

نماینده امریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد، قطع‌نامه‌ای را که راه را برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل هموار می‌کرد، وتو کرد.

بنابر گزارش آسوشیتدپرس، از ۱۵ عضو شورای امنیت ۱۲ عضو به پیش‌نویس این قطع‌نامه رأی موافق دادند و دو کشور بریتانیا و سوییس به آن رأی ممتنع دادند.

با این حال، امریکا با استفاده از حق وتوی خود از تصویب قطع‌نامه جلوگیری کرد. فرانسه، جاپان و کوریای جنوبی، متحدان امریکا از این قطع‌نامه حمایت کردند.

حمایت قوی از فلسطینی‌ها نه تنها حاکی از افزایش تعداد کشورهایی است که فلسطین را به رسمیت می‌شناسند، بلکه تقریبا به طور قطع حمایت جهانی از فلسطینی‌هایی است که با بحران انسانی ناشی از جنگ غزه روبرو هستند و اکنون وارد هفتمین ماه خود شده است.

این قطع‌نامه در صورت تصویب به مجمع عمومی سازمان ملل متشکل از ۱۹۳ عضو توصیه می‌کرد که با تبدیل‌شدن فلسطین به یکصد و نود و چهارمین عضو سازمان ملل متحد موافقت کند.

آسوشیتدپرس به نقل از رابرت وود، معاون سفیر امریکا در شورای امنیت نوشته است که وتو «بازتاب‌دهنده‌ی مخالفت با تشکیل دولت فلسطین نیست، بلکه تاییدی است که [این کار] تنها از طریق مذاکرات مستقیم بین طرفین حاصل می‌شود».

ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل، پس از رای‌گیری شورای امنیت گفته است: «این واقعیت که این قطع‌نامه به تصویب نرسید، نه اراده‌ی ما را شکست خواهد داد و نه عزم ما را سست خواهد کرد.»

این دومین تلاش فلسطینی‌ها برای عضویت کامل در سازمان ملل بود بود و در حالی صورت گرفت که جنگ در غزه مناقشه‌ی بیش از ۷۵ ساله اسرائیل و فلسطین را در کانون توجه قرار داده است.

پس از رای‌گیری، گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل متحد، از ایالات متحده و به‌ویژه جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا برای آنچه که دفاع از «حقیقت و اخلاق» در برابر «ریاکاری و سیاست» خوانده، تشکر کرده است.

او تشکیلات خودگردان فلسطین را «یک موجودیت حامی تروریسم» خوانده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا