افغانستان

«رحمانی‌ها بیش از ۱۵ میلیون دالر برای خرید جایداد در دبی سرمایه‌گذاری کرده‌اند»

پروژه گزارش دهی جرایم سازمان یافته و فساد اداری (OCCRP ) با نشر گزارشی گفته است که میر رحمان رحمانی، رییس پیشین مجلس نمایندگان افغانستان و پسرش، اجمل رحمانی، به ارزش بیش از ۱۵ میلیون دالر املاک را در دوبی مصرف کرد‌ه‌اند.

پروژه گزارش دهی جرایم سازمان یافته و فساد اداری در این گزارش گفته است که املاک رحمانی‌ها شامل چندین اپارتمان، دو ویلا (خانه‌های بزرگ مجلل) و دو ساختمان رهایشی بلند منزل می‌شود که سالانه از طریق دریافت کرایه، میلیون‌ها دالر به دست می‌آورند.

افشای خریداری املاک به ارزش میلیون‌ها دالر چند ماه پس از آن صورت گرفت که وزارت مالیۀ ایالات متحده به تاریخ ۱۱ دسمبر سال گذشته بر میر رحمان رحمانی و اجمل رحمانی، عضو ولسی جرگه و اعضای خانوادۀ آنان تعزیرات وضع کرد. این وزارت دلیل وضع این تعزیرات را نقش این اعضای ولسی جرگه در “فساد اداری” عنوان کرده است.

بر اساس معلومات وزارت مالیۀ امریکا، این افراد از طریق شرکت‌های شان “رحمانی‌ها” پس از سقوط حاکمیت دور نخست طالبان در سال ۲۰۰۱ تا برگشت مجدد طالبان، میلیون‌ها دالر کمک‌های امریکا برای بازسازی افغانستان را از طریق فساد اداری، به دست آورده‌اند.

امارحمانی‌ها در پاسخ‌های ایمیلی خود به سوالات،‌ اتهامات ایالات متحده رد کرده‌اند که آنان با استفاده از روش‌های فساد اداری قرارداد تامین تیل را به دست آورده‌ و منفعت زیادی را کسب کرده‌اند.

وزارت مالیۀ امریکا در دسمبر سال گذشته گفت که شرکت‌های “رحمانی‌ها” طرح فساد پیچیدۀ مالی را به راه انداخته بودند که در نتیجۀ آن، میلیون‌ها دالر از قرارداد‌هایی که برای حمایت از نیروهای پیشین امنیتی افغان توسط ایالات متحده تمویل می‌شد، اختلاس شده است.

وزارت مالیه ایالات متحده همچنین ده‌ها شرکت بین‌المللی را که اجمل رحمانی مالک و یا آنرا در کنترول داشت، مسدود کرد. اما این وزارت در آن زمان مشخص نکرد که رحمانی‌ها مفاد به دست‌ آورده از این قراردادی‌ها را در کجا سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

با اینجال، حکومت ایالات متحده دست‌کم از دو شرکت به نام‌های Ocean Residencia و Fern Heights یاد کرده است که در گذشته مجتمع‌های بزرگ رهایشی را در دوبی اعمار می‌کردند.

این مجتمع‌های رهایشی دارای ۲۲۸ واحد مسکونی می‌باشند و قرارداد‌های کرایه این واحد مسکونی که نقل آن به دست پروژه گزارش دهی جرایم سازمان یافته و فساد اداری رسیده است، سالانه بیش از دو میلیون دالر درآمد دارند.

علاوه بر‌‌ آن،‌ بر اساس گزارش ZDF frontal، یکی از شرکای پروژه گزارش دهی جرایم سازمان یافته و فساد اداری، شش شرکت متعلق به اجمل رحمانی، به ارزش دست‌کم ۱۹۷ میلیون یورو معادل ۲۱۲ میلیون دالر در آلمان املاک دارند. اما رحمانی در یک پاسخ نوشتاری گفته است که نمی‌تواند این رقم را تایید کند.

مفتشین حکومت ایالات متحده گفته‌اند که در جریان دو دهه حضور امریکا در افغانستان جنگ‌زده، میلیاردها دلار از بودجه بازسازی کشور‌‌های غربی به ویژه ایالات متحده در این به سرقت رفته و یا از کمک‌های جامعه بین‌ المللی سوی شده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا