جهان

اتحادیه اروپا خواهان «توقف فوری» عملیات اسرائیل در رفح شد

اتحادیه اروپا روز (چهارشنبه ۲۶ ثور) از اسرائیل خواست تا «فورا» عملیات نظامی خود در رفح واقع در جنوب نوار غزه را متوقف کند، چرا که عدم عمل به این اقدام « می تواند به طور جدی روابط این کشور با اتحادیه اروپا را به خطر بیندازد.»

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اتحادیه اروپا از اسرائیل می‌خواهد فورا عملیات نظامی خود در رفح را متوقف کند» چرا که ادامه این عملیات «به ناچار روابط اتحادیه اروپا با اسرائیل را با مشکل مواجه خواهد کرد».

ده‌ها هزار غیرنظامی از شهر رفح در جنوب نوار غزه به دلیل ادامه بمباران‌های اسرائیل و تهدید به حمله زمینی همچنان در حال فرار هستند.

اتحادیه اروپا از اسرائیل خواست تا «از تشدید بیشتر وضعیت فاجعه بار انسانی در غزه خودداری کرده» و نسبت به «بازگشایی» گذرگاه رفح اقدام کند. بیش از یک میلیون غیرنظامی که در شهر رفح پناه گرفته بودند، دستور تخلیه به مناطقی را دریافت کرده‌اند که سازمان ملل آن‌ها را «امن» نمی‌داند و اتحادیه اروپا به عنوان اهداکننده اصلی کمک‌های بشردوستانه به فلسطینی‌ها این اقدام را محکوم کرد.

اردوگاه موقت در رفح برای فلسطینیان آواره از نوار غزه، ۱۰ مه ۲۰۲۴
اردوگاه موقت در رفح برای فلسطینیان آواره از نوار غزه، ۱۰ مه ۲۰۲۴آسوشیتدپرس

مسدود شدن کمک‌های بشردوستانه در مرز مصر

از زمان ورود تانک‌های ارتش اسرائیل به رفح در تاریخ ۷ ماه مه، گذرگاه مرزی بین نوار غزه و مصر بسته شده است، این در حالی است که به گفته سازمان ملل متحد باز بودن این گذرگاه مرزی برای عبور کاروان های حاوی کمک به مردم غزه که در معرض خطر قحطی قرار دارند، بسیار حیاتی است.

در متن اصلی بیانیه اتحادیه اروپا با ابراز تاسف از این اقدام، عملیات نظامی اسرائیل در رفح عامل «جابجایی بیشتر جمعیت، خطر قحطی و رنج انسانی» خوانده شده است.

تعداد کشته شده‌های جنگ

به گفته وزارت بهداشت حماس، در هشتمین ماه از جنگ میان حماس و اسرائیل ۳۵هزار و ۱۷۳ نفر در نوار غزه کشته شدند که اکثریت آنها غیرنظامی بودند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه و بر پایه داده‌های رسمی اسرائیل، حمله ۷ اکتبر حماس به جنوب اسرائیل منجر به کشته شدن بیش از ۱۱۷۰ نفر شده است. ارتش اسرائیل نیز از ربوده شدن بیش از ۲۵۰ نفر و اسارت ۱۲۸ نفر خبر داده است که طبق گفته ارتش، ۳۶ نفر از آن‌ها کشته شده‌اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا