افغانستان

دو ماین‌روب در ولسوالی ترینکوت در اثر انفجار جان باختند

موسسهٔ ماین‌پاکی هلوترست که در افغانستان فعالیت دارد با نشر خبرنامه‌ای از کشته شدن دو کارمند ماین‌روب این موسسه در اثر انفجار در ولایت ارزگان خبر داده است.

هلوترست گفته است که این دو ماین‌روب صبح روز (سه شنبه ۲۵ ثور) در ولسوالی ترینکوت سرگرم پاکسازی مواد منفجرهٔ تعبیه شده بودند که انفجار رخ داد.

در خبرنامه آمده است که یک ماین‌روب جا بجا در محل انفجار جان باخته و ماین‌روب دیگر که به شدت زخمی شده بود، پس از انتقال به شفاخانه جان باخت.

هلوترست گفته است که بر اساس معیارهای بین‌المللی ماین‌روبی، تحقیقات در پیوند با این رویداد آغاز شده است.

ماموریت اتحادیه اروپا برای افغانستان در یک پیام ایکس ضمن تایید خبر کشته شدن این دو ماین‌روب گفته است که آنان در راه حفاظت دیگران، جان باختند.

در این پیام ضمن ابراز همدردی با خانواده‌ها و بستگان قربانیان آمده است: “قهرمانان ماین‌روبی، زندگی شان را وقف محو مواد منفلق ناشده و بازگرداندن زندگی به بشریت کرده اند.”

هلوترست به شمول افغانستان در ۳۰ کشور جهان سرگرم فعالیت ماین‌روبی است. این موسسه در سال ۱۹۸۸ به فعالیت ماین‌روبی در افغانستان آغاز کرد.

سازمان ملل متحد به تاریخ چهارم اپریل مصادف با روز آگاهی از خطرات ماین‌های زمینی، ‌اعلام کرد که با وجود پاکسازی بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر مربع زمین از وجود ماین و مهمات منفجر ناشده در افغانستان، هنوز ماین‌ها و مهمات منفجر ناشده در این کشور جان مردم به ویژه کودکان را تهدید می‌کند.

بر اساس گزارش اداره هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد “اوچا”، افغانستان یکی از آلوده‌ترین کشورهای جهان با ماین و مهمات منفجر ناشده است، طوری که از میان ۴۰۱ ولسوالی، دو سوم آن آلوده است.

این اداره ملل متحد گفته است که تقریباً چهار میلیون نفر در افغانستان در معرض خطر دایمی آسیب ماین و مواد منفجر ناشده قرار دارند و تخمین زده می‌شود که ۱.۲ میلیون متر مربع زمین توسط ماین‌ها و مواد منفجره در افغانستان آلوده شده است.

اوچا گفته است:‌ ” بر اساس آخرین تحلیل، که بین ماه اگست ۲۰۲۱ تا می ۲۰۲۳ صورت گرفت، خطرات انفجاری دومین عامل اصلی تلفات غیرنظامیان در افغانستان است. بین جنوری ۲۰۲۲ تا فبروری ۲۰۲۳، یک‌هزار و ۴۰۱ مورد تلفات رخ داده است که ۸۶ درصد آنها کودک بوده اند.”

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا