افغانستان

«دولت بایدن از انتقال پول مالیات‌دهنده‌گان به طالبان جلوگیری کند»

مایکل مک‌کال، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا می‌گوید که دولت بایدن باید از انتقال پول مالیات‌دهند‌گان امریکا به طالبان جلوگیری کند.

مک‌کال این اظهارات را سه‌شنبه‌شب، ۱ جوزا، به‌دنبال نشر گزارش اخیر اداره بازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار)، مبنی بر پرداخت نزدیک به ۱۱ میلیون دالر مالیه از سوی نهادهای موسسات همکار ایالات متحده به طالبان، بیان کرده است.

وی در بیانیه‌ای گفته که ایالات متحده پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، بیش از ۲.۸ میلیادر دالر برای رسیده‌گی به بحران انسانی ایجاد شده توسط طالبان فراهم کرده است.

رییس کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان امریکا افزوده است: «سال گذشته، من درخواست کردم که سیگار در مورد میزان سود مالی دالر‌های مالیات‌دهنده‌گان امریکا برای طالبان گزارش دهد. جای تعجب نیست که سیگار دریافته است که حداقل ۱۰.۹ میلیون دالر از مالیات‌دهنده‌گان به طالبان ارایه شده است.»

مک‌کال این کمک امریکا به طالبان را غیرقابل قبول خوانده و از دولت بایدن خواسته است تا اقدامات فوری را برای جلوگیری از انتقال دالرهای مالیات‌دهنده‌گان امریکایی به طالبان انجام دهد.

گفتنی است که روز (دوشنبه، ۳۱ ثور) سیگار در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده بود که موسسات همکار امریکا ۱۰.۹ میلیون دالر به‌عنوان خدمات آب‌و‌برق و مالیات گمرکی به طالبان پرداخت کرده‌اند.

سیگار گفته که ایالات متحده از اکتوبر ۲۰۲۱ تا سپتامبر ۲۰۲۳ بیش از ۱.۶ میلیارد دالر به افغانستان زیر سلطه طالبان کمک کرده است.

این رقم حدود ۶۳ درصد کل کمک‌های مالی امریکا طی بیست سال جمهوریت به افغانستان است.

اداره بازرس ویژه امریکا این اطلاعات را از ۱۴۴ نهاد مددرسان جمع‌آوری کرده است که از سال ۲۰۲۱ به این‌سو در افغانستان فعالیت می‌کنند.

همچنان در این گزارش آمده است که طالبان از استخدام کارمندان در نهادهای مددرسان گرفته تا توزیع کمک‌ها مداخله می‌کنند.

چند روز پیش میتو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا هم گفته بود که واشنگتن به تلاش‌هایش برای اطمینان از این‌که کمک‌های بشردوستانه به‌طور غیرمستقیم به نفع طالبان استفاده نشوند، ادامه می‌دهد.

این در حالی است که سیگار در ماه عقرب گذشته نیز اعلام کرده بود که طالبان بخش عمده از کمک‌های بشری به مردم افغانستان را در راستای منافع خود به کار می‌برند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا