افغانستان

سازمان ملل خواستار تدابیر بیشتر برای امنیت شیعیان و هزاره‌ها در افغانستان شد

دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد برای افغانستان (یوناما) با توجه به افزایش حملات تروریستی در شماری ولایات به شمول کابل علیه شیعیان و هزاره‌ها، خواستار تدابیر بیشتر برای حفاظت از آنان شده است.

یوناما ناوقت دوشنبه چهارم دسمبر (۱۳ قوس) در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است که افغانستان طی ماه گذشته شاهد افزایش خشونت‌ها علیه شیعیان و هزاره‌ها در کابل و بغلان بود و طی روزهای اخیر نیز این خشونت‌ها در هرات افزایش یافته است.

دفتر هیات معاونت ملل متحد برای افغانستان گفته است: “یوناما با قربانیان ابراز همدردی می‌کند، خواستار تحقیقات، پاسخگویی به عاملان و افزایش حمایت از افراد در معرض خطر است”.

نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان در حالی خواستار اقدامات برای مصوونیت هزاره‌ها و شیعیان در این کشور شده است که در هفته‌های اخیر حملات افراد مسلح بر عالمان دینی و غیرنظامیان این بخش جامعه افغانستان افزایش یافته است. در چند حملۀ پیهم به شمول عالمان دینی، نه تن در هرات کشته شدند.

روز جمعه اول دسمبر (۱۰ قوس) در اثر گلوله‌باری افراد مسلح ناشناس بر ریکشای حامل دو عالم دینی شیعه، کم از کم هفت نفر کشته شدند.

یک مقام ریاست استخبارات طالبان در هرات به خبرگزاری فرانسه گفت که این حمله در منطقه “کوره ملی” این شهر روی داد که در جریان آن هفت تن کشته و یک تن زخمی شدند.

مردم محل گفته اند که در بین کشته‌شدگان دو روحانی شیعه و چهار زن شامل اند.

پس از حمله روز جمعه در هرات، شماری از زنان شیعه در اعتراض به حملات بر “شیعیان” در شهرک جبرییل تظاهرات کردند. حسین عظیمی، یک روحانی در هرات، به فرانس پرس گفت که زنان معترض شعار “مرگ بر قاتلان”و “ما امنیت می‌خواهیم” سر دادند.

این زنان از جمله صدها نفری بودند که در مراسم تشییع جنازه قربانیان حمله روز جمعه هرات اشتراک کرده بودند.

وزارت داخلهٔ حکومت طالبان این حمله را نکوهش کرده و اطمینان داده است که “این چنین رویدادهای جنایت‌کارانه را با جدیت بررسی نموده، عاملین آن را شناسایی و به پنجه قانون می‌سپارد.”

پیش از این رویداد، به تاریخ ۲۳ نوامبر نیز افراد مسلح ناشناس دو روحانی شیعه به نام‌های رجب علی اخلاقی و خادم‌حسین هدایتی را در شهرک‌ جبرییل هرات هدف گلوله قرار دادند و با موترسایکل از محل فرار کردند.

قبل از یوناما، در دوم دسمبر (۱۱ قوس) مجمع مدافعان حقوق بشر با نگرانی از “قتل‌های زنجیره‌ای مرموز و سیستماتیک شهروندان شیعه مذهب و هزاره‌ها” در افغانستان، آن را نکوهش کرد.

این مجمع با بیان اینکه هزاره‌ها و شیعیان در افغانستان با ترورهای جمعی، انفرادی، انفجارها و حملات انتحاری هدف قرار می‌گیرند، از حکومت طالبان انتقاد کرد که نه تنها عاملان این کشتارها را شناسایی نکرده، بلکه برای رسیدگی به وضعیت و مهار چنین رویدادها هیچ اقدامی نکرده است.

همچنان ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد برای افغانستان پس از کشته‌شدن رجب اخلاقی و خادم حسین هدایتی، خواستار تحقیق مستقل در این زمینه شده و گفته است که عاملان این کشتار باید بر اساس معیارهای بین‌المللی به پنجه قانون سپرده شوند.

تا اکنون هیچ گروهی مسوولیت ترور این عالمان دینی را به عهده نگرفته است. اما شاخۀ خراسان گروه داعش در گذشته مسوولیت اکثر حملات بر ساحات شیعه‌نشین و اماکن مذهبی شیعیان را به دوش گرفته است.

پس از رویکار آمدن حکومت طالبان در افغانستان در اگست ۲۰۲۱ رویدادهای امنیتی به گونۀ چشمگیری کاهش یافته است، با اینحال، شاخۀ خراسان گروه داعش هنوز هم به عنوان تهدید امنیتی در افغانستان باقیمانده و مسوولیت بیشتر انفجار‌ها و سایر رویدادهای امنیتی دو سال پسین را به عهده گرفته است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا