افغانستان

مجاهد: جلوگیری از قاچاق انسان در خارج از مرزهای افغانستان مسوولیت ما نیست

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان گزارش سالانه ایالات متحده امریکا در مورد قاچاق انسان در جهان را رد کرد و گفت که جلوگیری از قاچاق انسان که در خارج از مرزهای افغانستان صورت می‌گیرد، مسوولیت دیگر کشورها است.

مجاهد روز (شنبه ۲۷ جوزا) در واکنش به گزارش سالانه ایالات متحده امریکا در مورد قاچاق انسان در تویترش آن را تبلیغات کشورهای غربی و بی‌اساس خواند.

سخنگوی حکومت طالبان در ادامه نگاشته است: “امارت اسلامی اجازه قاچاق انسان را نمی‌دهد و هرکس در این جنایت دست داشته باشد مجازات خواهد شد. قاچاق انسان در خارج از مرزهای افغانستان صورت می گیرد و جلوگیری از آن بر عهده کشورهای دیگر است”.

حکومت ایالات متحده روز جمعه ۱۶ جون (۲۶ جوزا) گزارش سالانهٔ نظرسنجی قاچاق انسان در سراسر جهان را نشر کرد که در آن، افغانستان، روسیه و چین در میان کشورهای اند که از رهگذر چاقاق انسان بدترین نقاط جهان شناسایی شده اند.

در گزارش وزارت خارجهٔ امریکا، نام افغانستان در میان ۱۱ کشوری نیز ذکر شده که حکومت‌های شان پالیسی یا طرح مستند قاچاق انسان، قاچاق در برنامه‌های تمویل شده از سوی حکومت، کار اجباری در خدمات مرتبط به حکومت یا سایر سکتور‌ها، برده برداری جنسی در کمپ‌های حکومتی یا جذب و استخدام کودکان، دارند.

در این گزارش، افغانستان همچنان در فهرست کشورهای شامل است که از اول اپریل سال ۲۰۲۱ تا ۳۱ مارچ سال ۲۰۲۲، حکومت‌های آنان گروه‌های مسلح دارند، یا از گروه‌های مسلحی حمایت می‌کنند که از کودکان سربازی گیری کرده یا از آنان سوی استفاده می‌کنند.

این در حالی است که طالبان سال گذشته ادعا کردند که کودکان را از صفوف خود بیرون کشیده اند. وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به افراد این گروه توصیه کرده است که کودکان و پسران نوجوان را جذب نکنند.

افغانستان در حالی شامل از رهگذر قاچاق انسان شامل ۱۱ کشور جهان است که طالبان بار دیگر در ماه اگست ۲۰۲۱ بر این کشور تسلط یافتند. پس از ورود این گروه، بیش از ۱۰۰هزار نفر از جمله اعضای نیروهای امنیتی دولت قبل، مقامات، مترجمان نیروهای ناتو، همکاران، خبرنگاران و دیگران از افغانستان تخلیه شدند.

بر اساس گزارش‌ها، پس از ورود طالبان، صدها هزار نفر به پاکستان و ایران رفته اند و تلاش می‌کنند از این مسیرها خود را به اروپا و دیگر کشورها برسانند.

خانم آصفه استانکزی، رییس اداره حمایت از پناهندگان در ایران می‌گوید که اکنون هر پناهجوی افغان که به کشورهای همسایه مهاجرت می‌کند، هدف آنها زندگی در این کشورها نیست، بلکه بر اساس معلومات وی، این پناهجویان تلاش می‌کنند تا از این کشورها خود را کشورهای اروپایی، آمریکا یا کانادا برسانند.

آصفه استانکزی به صدای آمریکا گفت که پس از تغییر رژیم در افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱، صدها هزار افغان از افغانستان به کشورهای خارجی به ویژه ایران و پاکستان مهاجرت کرده اند.

او افزود:‌ “عوامل این مهاجرت‌ها شامل عوامل اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی است. همچنین محدودیت زنان نیز از دیگر عوامل این مهاجرت‌ها است. به طور کلی، جوانان در افغانستان در حال حاضر با افسردگی مواجه هستند و امیدی به آینده ندارند، زیرا گرسنگی، بیکاری و تورم به سطوح بسیار بالایی رسیده است”.

اما، ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه حکومت طالبان می‌گوید که به دلیل عوامل متعدد، افغان‌ها دوست دارند از مسیرهای غیرقانونی و قاچاق از افغانستان به کشورهای خارجی سفر کنند.

ضیا احمد تکل اولین و اصلی‌ترین دلیل مهاجرت افغان‌ها را تشویق افغان‌ها از سوی کشورهای غربی برای رفتن به کشورهای خارجی می‌داند و می‌گوید که هدف این کشورها استخراج نیروهای متخصص از افغانستان است.

او فعالیت رسانه‌های افغانستان در خارج از کشور و نشرات این رسانه‌ها در مورد وضعیت خوب زندگی افغان‌های مقیم خارج را در تشویق افغان‌ها برای رفتن به خارج از کشور مهم می‌داند و می گوید آنچه این رسانه‌ها برای افغان‌ها از زندگی خوب نشان می‌دهند با حقایق بسیار متفاوت است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا