افغانستان

غنی در کاپیسا: طالبان را در درون «نظام جمهوری اسلامی» افغانستان جذب می‌کنیم.

رییس‌جمهور اشرف غنی در جریان سفرش به ولایت کاپیسا گفت که وظیفه‌ی او جذب طالبان در درون «نظام جمهوری اسلامی» افغانستان است و این کار را انجام می‌دهد.

آقای غنی که امروز (چهارشنبه، ۱۸ سرطان) در یک نشست مردمی در شهر محمودراقی، مرکز ولایت کاپیسا صحبت می‌کرد، همچنان گفت کسانی که خواب ساختن حکومت با طالبان را دارند و فکر می‌کنند که فردای روز از دار آویزان نمی‌شوند، دوباره فکر کنند.

رییس‌جمهور غنی درحالی که به جذب طالبان در درون نظام جمهوری اسلامی تأکید کرد، در عین حال گفت که تصمیم نهایی درباره‌ی صلح را مردم افغانستان می‌گیرند و کسی به زور چیزی را بالای آنها تحمیل کرده نمی‌تواند.

غنی افزود که صلح پایدار و دایمی در چهارچوب نظام جمهوری خواست همه‌ی مردم افغانستان است و در صورت تغییر شرایط جهانی، دولت ظرفیت مدیریت و اراده‌ی صلح را دارد و در راستای پیشبرد صلح نیز از تدبیر کار می‌گیرد.

او همچنان تأکید کرد که جذب طالبان در «نظام جمهوری اسلامی» و حفاظت از دست‌آوردهای نیروهای امنیتی افغانستان دو وظیفه‌ی اصلی او در بخش صلح است و باید صلحی در کشور تأمین شود که سبب بربادی مردم نشود.

رییس‌جمهور غنی درحالی از جذب طالبان در درون «نظام جمهوری اسلامی» افغانستان سخن می‌گوید که به رغم تلاش‌های داخلی و خارجی، این گروه هنوز هم حاضر به مذاکره‌ی مستقیم با دولت افغانستان نشده است.

هرچند گزارش‌هایی از احتمال برگزاری نشست آغازین گفت‌وگوهای بین‌الافغانی در جریان ماه جاری میلادی در دوحه، پایتخت قطر وجود دارد، اما ادامه‎‌ی اختلاف‌ها روی روند تبادله‌ی زندانیان میان دولت و طالبان، ممکن است بار دیگر آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی را با تأخیر مواجه کند.

براساس توافق‌نامه‌ی صلح امریکا و گروه طالبان که سال گذشته در دوحه امضا شد، قرار بود که پنج‌هزار زندانی طالب در ازای یک‌هزار زندانی دولت افغانستان آزاد و پس از آن مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود، اما این روند تا کنون تکمیل نشده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا