افغانستان

دوستم در دیدار با غنی: «وضعیت نظامی» اعلام شود.

رییس‌جمهور غنی با مارشال عبدالرشید دوستم، معاون پیشین ریاست‌جمهوری و رهبر حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان دیدار کرد.
ارگ ریاست جمهوری می گوید این دیدار امروز «شنبه، ۱۶ اسد» در ارگ ریاست‌جمهوری انجام شده است. ارگ گفته که در این دیدار درباره‌ی وضعیت عمومی امنیتی کشور، به‌ویژه وضعیت امنیتی ولایات شمال بحث و گفت‌وگو شده است.

به نقل از اعلامیه‌ی ارگ ریاست‌جمهوری، مارشال دوستم گفته است: «زمان آن فرا رسیده است که در کنار نیروهای امنیتی و دفاعی در راستای بهبود وضعیت امنیتی کشور و دفاع از ارزش‌ها تلاش کنیم و در برابر دشمن ایستادگی نماییم.»

در همین حال، احسان نیرو، سخن‌گوی حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان می‌گوید که آقای دوستم در این دیدار پیشنهاد کرده است تا در کشور «وضعیت نظامی» اعلام شود. دوستم گفته است که «وضعیت نظامی» باید در یک نشست بزرگ با حضور رهبران سیاسی در یکی از قطعات کماندو اعلام شود.

به‌گفته‌ی نیرو، مارشال دوستم از رییس‌جمهور غنی خواسته است تا هر چه زودتر یک جلسه‌ی عاجل امنیتی برگزار کند که در آن وزیر دفاع، مشاور امنیت ملی و فرماندهان نیروهای امریکایی نیز حضور داشته باشند. دوستم در این دیدار همچنین خواستار حمایت هوایی نیروهای امریکایی در شمال افغانستان شده است.

احسان نیرو گفت که مارشال دوستم همچنین پیشنهاد کرده است که ۵۰۰ تن از نیروهای قطعات خاص در شبرغان مستقر شوند و یک محل فرماندهی صحرایی نیز در میدان‌هوایی این شهر ایجاد شود که باید مستقیم با شخص رییس‌جمهور در ارتباط باشد.

او گفت که دوستم در این دیدار خاطرنشان کرده است؛ درصورتی که به شبرغان توجه نشود، پنج ولایت دیگر در شمال سقوط خواهد کرد و قول اردوی ۲۰۹ شاهین در بلخ نیز در خطر قرار می‌گیرد.

سخن‌گوی حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان گفت که مارشال دوستم در این دیدار در مورد وضعیت امنیتی کابل، به‌ویژه امنیت میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی نیز ابراز نگرانی کرده است.

آقای دوستم پیشنهاد کرده است تا هرچه زودتر کمربندهای امنیتی کابل مستحکم و توسط نیروهای امنیتی کنترل و نظارت شود. به‌گفته‌ی نیرو، دوستم در این دیدار طرحی را نیز در مورد تأمین امنیت میدان هوایی کابل با رییس‌جمهور غنی شریک کرده است.

با این حال، سخن‌گوی حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان گفت که تمامی طرح‌ها و خواست‌هایی که از سوی مارشال دوستم در این دیدار مطرح شده، از سوی رییس‌جمهور غنی نیز پذیرفته شده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا