افغانستان

دسترخوان ملی؛ حکومت برای بیش از چهار میلیون خانواده مواد غذایی توزیع می‌کند.

محمداشرف غنی، رییس جمهور در نشستی روز شنبه، بیست‌وهشتم سرطان، برنامه «دسترخوان ملی» را افتتاح کرد. این برنامه در دو مرحله اجرا می‌شود و قرار است به ارزش ۲۴۴ میلیون دالر به بیش از چهار میلیون خانواده مواد غذایی توزیع شود.

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری در نشست افتتاح برنامه دسترخوان ملی گفت که مرحله اول این برنامه در ۳۴ ولایت،۱۲۳ ولسوالی، ۱۲هزار و ۸۹۶ روستا به اجرا گذاشته می‌شود و به هزینه ۸۶ میلیون دالر به ۱،۶۷ میلیون خانواده، مواد اولی آرد، برنج، روغن، لوبیا و صابون توزیع خواهد شد.

به گفته صالح، در مرحله دوم این برنامه نیز در ۳۴ ولایت، ۲۳۵ ولسوالی و ۲۱ هزار و ۸۴۲ روستا به ۲.۵ میلیون خانواده به ارزش ۱۵۸ میلیون دالر مواد اولی غذایی توزیع می‌شود.

معاون اول ریاست جمهوری گفت این برنامه ۹۰ درصد مردم را پوشش می‌دهد.

امرالله صالح افزود که دولت صلاحیت تطبیق و نظارت این برنامه را دارد و تمام نهادهای مدنی، اجتماعی، قومی و عالمان می‌توانند از این برنامه نظارت کنند.

از جانب دیگر، محمداشرف غنی در سخنانی در این نشست گفت: «در قاموس ما فقر و بی‌بضاعتی کلماتی‌اند که با دین، احساسات و وجدان ما برمی‌خورند و کلمات ناخوش آیند می‌باشند.»

به گفته او، بی‌بضاعتی یک حادثه نیست، یک فاجعه است. یک دولت مسوول درد مردم خود را جدی می‌گیرد، اقدام می‌کند و واضح می‌سازد که یک قرارداد اجتماعی بین ملت و دولت وجود دارد.

رییس جمهور غنی افزود که با افتتاح برنامه دسترخوان ملی، یک گام دیگر  در چهارچوپ این قرارداد اجتماعی برداشته است و هدف نهایی دولت در سال‌های آینده این است که پول به صورت مستقیم به خانواده‌ها برسد.

آقای غنی افزود که شیوه حساب‌دهی معکوس می‌شود و پس از این دولت نظارت و مردم توزیع می‌کنند و در صورتی که بی‌عدالتی به وجود آید، راه شکایت باز است.

محمداشرف غنی هم‌چنان گفت که اگر کسی از پول نیازمندان سوء استفاده کند، نه تنها به مردم خیانت کرده است، بلکه دولت جلو فساد را می‌گیرد.

هم‌چنان محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری در این نشست گفت که برنامه دسترخوان ملی اقشار وسیع‌تر مردم را تحت پوشش قرار می‌دهد.

معاون دوم ریاست جمهوری اذعان کرد که در برنامه توزیع نان خشک شکایات وجود داشت، اما در برنامه دسترخوان ملی از تجارب گذشته استفاده خواهد شد. او تأکید کرده که هیچ نوع سوء استفاده برای رهبری حکومت قابل قبول نیست. سرور دانش خواهان نظارت مردم از برنامه دسترخوان ملی شد.

این سومین برنامه حکومت برای کمک به نیازمندان در دوران شیوع ویروس کرونا است. پیش از این حکومت برنامه توزیع گندم و نان خشک را اجرا کرده است. این دو برنامه با ادعای فساد و عدم شفافیت همراه بوده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا