افغانستان

رییس کمیته دفاعی پارلمان بریتانیا پس از اظهارات جنجالی درباره افغانستان استعفا کرد

به گزارش رسانه‌های بریتانیا، توبیاس ایلوود، رییس کمیته دفاعی پارلمان این کشور پس از اظهارات جنجالی خود دربارۀ وضعیت افغانستان از سمت خود استعفا کرده است.

توبیاس الوود، رییس کمیته دفاعی پارلمان بریتانیا که یکی از اعضای حزب محافظه کار این کشور است، پس از سفر به افغانستان در مقاله‌ای برای روزنامه بریتانیایی تلگراف از کشورش خواست تا با طالبان گفتگو و تعامل کند و سفارت خود را در کابل بگشاید.

این قانونگذار بریتانیایی با اشاره به سفرش به افغانستان نگاشته بود: “شاهد سازش‌های گزارش نشده‌ای بودم که اکنون این کشور خسته از جنگ به پذیرش آن تمایل دارد.”

ایلوود در این مطلب از بهبود امنیت، سیر و سفر آزادانه و محو فساد گسترده به عنوان پیشرفت‌ها در افغانستان زیر سلطهٔ طالبان یاد کرده بود. او گفته بود آرامشی که امروز در افغانستان حاکم است، این کشور از سال‌های ۱۹۷۰ به اینسو تجربه نکرده است.

این اظهارات ایلوود نه تنها در پارلمان بریتانیا مورد انتقاد قرار گرفت، بلکه انتقاد نهادهای حقوق بشری از جمله برخی افغان‌ها را نیز به دنبال داشت.

پس از این انتقادات، او در شبکه اجتماعی ایکس از سفرش به ولایت هلمند افغانستان و از بازدید از منطقه ماین‌روبی سازمان غیردولتی هلوتروست بریتانیایی و از صحبت‌هایش در مورد بهبود اوضاع افغانستان ویدیوی کوتاهی نیز منتشر کرده بود.

پس از انتقادات گسترده برخی از نمایندگان پارلمان بریتانیا و حامیان حقوق بشر، این ویدیو را از صفحه خود حذف کرد و گفت که اظهاراتش درست نبود.

بر اساس گزارش رسانه‌های بریتانیایی، ایلوود نیز با تهدید رای عدم اعتماد مجلس مواجه بود، اما قبل از اینکه مجلس رای اعتماد را از وی پس بگیرد، از سمت‌اش استعفا کرد.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در سال ۲۰۲۱، حکومت این گروه بیش از دو سال است که از سوی هیچ کشور یا سازمان بین‌المللی به رسمیت شناخته نشده است.

همچنان به جز چند کشور انگشت‌شمار، اکثر کشورها سفارت‌های خود را در کابل بسته اند. اما همسایگان این کشور از جمله روسیه و چین و برخی کشورهای منطقه و اتحادیه اروپا دفاتر خود را در کابل باز کرده اند و طالبان نیز دپلومات‌های خود را به منطقه و برخی کشورهای دیگر از جمله چین و روسیه فرستاده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا