افغانستان

فارن پالیسی: سه میلیون پاسپورت افغانستان در لیتوانیا نگهداری می‌شود.

فارن پالیسی روز یکشنبه در گزارشی نوشت که سه میلیون پاسپورت سفید افغانستان در انباری در لیتوانیا نگهداری می‌شود.

براساس این گزارش، دولت سابق افغانستان قراردادی با یک شرکت چاپ لیتوانیایی امضا کرده بود، ولی این شرکت از تحویل‌دهی پاسپورت‌ها به سفارت‌های افغانستان خودداری کرده است.

فارن پالیسی به نقل از دیپلومات‌های افغانستان گزارش داده که این شرکت می‌گوید نهادی که با آن‌ قرارداد کرده بود، دیگر وجود ندارد تا پاسپورت‌های چاپ شده را به آن بسپارد.

به نظر می‌رسد که وزارت خارجه طالبان و سفارتخانه‌های افغانستان در خارج از کشور همزمان تلاش دارند این پاسپورت‌ها را به دست آورند. فارن پالیسی نوشته است اینکه چه کسی این پاسپورت‌ها را به دست می‌آورد، می‌تواند آینده مقاومت مالی سفارتخانه‌های افغانستان را در آینده مشخص کند.

این نشریه در گزارش خود نوشته است در حال حاضر پاسپورت‌های معتبر افغانستان همین‌اکنون در بازار سیاه در ایران، پاکستان و کشورهای آسیای مرکزی تا ۱۵۰۰ دالر فروخته می‌شود.

نداشتن پاسپورت، مهاجران افغانستان در کشورهای مختلف جهان را با مشکل روبه‌رو کرده است. این مهاجران برای طی مراحل کارهای اداری پناهجویی یا شهروندی‌شان به مدارک شناسایی مثل پاسپورت نیاز دارند. همین‌طور برای بسیاری از مهاجران مسافرت بدون داشتن پاسپورت امکان‌پذیر نیست.

براساس گزارش فارن پالیسی، سفیران افغانستان در کشورهای غربی برای حل این مشکل با اتحادیه اروپا و ایالات متحده امریکا تماس گرفته‌اند. سفیران افغانستان می‌گویند ایالات متحده امریکا می‌خواهد پاسپورت‌های چاپ شده، به طالبان در کابل تحویل داده شوند.

گفته شده این پاسپورت‌ها ممکن است در برابر این قرار به طالبان تحویل داده شوند که برخی از این پاسپورت‌ها به سفارتخانه‌های افغانستان در خارج از کشور و برخی دیگر از پاسپورت‌ها به شهروندان افغانستان که در داخل کشور منتظر تخلیه هستند، توزیع شود.

دیپلومات‌های افغانستان در خارج از کشور می‌گویند این تصمیم باعث می‌شود که طالبان از سفارت‌ها در بدل پاسپورت برای شروع همکاری غیررسمی با این گروه باج‌گیری کنند و آن‌ها مخالف این اقدام هستند.

در ۱۰ فبروری، یکی از سفیرها ادعا کرد که شایعاتی مبنی بر ورود ۳۰۰ هزار پاسپورت به کابل به گوش رسیده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا