افغانستانخبر برتر

امریکا: اگر تصمیم بستن مکاتب دخترانه لغو نشود، آرزوی طالبان برای ایجاد روابط با جهان صدمه می‌بیند

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا، با نشر اعلامیه‌ای نسبت به تصمیم طالبان برای بستن مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم واکنش نشان داد.

بلینکن در این اعلامیه گفته است که اگر تصمیم طالبان در مورد بستن مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم لغو نشود، به مردم افغانستان، چشم‌انداز رشد اقتصادی کشور و آرزوی طالبان برای بهبود روابط با جامعه بین‌المللی به شدت آسیب می‌زند.

وزیر خارجه امریکا آموزش را یک حق بشری خوانده و تاکید کرده است که ایالات متحده بهانه‌های طالبان را برای پشت پا زدن به تعهد خود به مردم افغانستان مبنی بر این‌که همه شهروندان می‌توانند امروز در تمام سطوح به مکاتب بازگردند، رد می‌کند.

به گفته او، بسیاری از دختران و زنان در سراسر کشور در حال بازگشت به صنف‌های مکتب بودند که به آن‌ها گفته شد تا اطلاع ثانوی به خانه‌های خود بروند.

وزیر خارجه امریکا تأکید کرده است که در کنار دختران افغان و خانواده‌های‌شان ایستاده است که آموزش را راهی برای تحقق کامل ظرفیت جامعه و اقتصاد افغانستان می‌دانند.

با وجود وعده‌های پیشین، وزارت معارف طالبان دروازه‌های مکاتب را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بست.

این اقدام جنجالی در حالی که هیچ دولتی، طالبان را به رسمیت نشناخته است، با محکومیت گسترده در سطح بین‌المللی روبه‌رو شده است. بسیاری این اقدام را محکوم کرده‌اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا