افغانستانخبر برتر

مذاکرات صلح بین دولت افغانستان و طالبان در حضور وزیر خارجه آمریکا آغاز شد.

گفت‌وگوهای بین دولت افغانستان و رهبران طالبان که به مذاکرات بین‌ الافغانی معروف است، روز «شنبه ۲۲ سنبله» در شهر دوحه، پایتخت قطر آغاز شد تا به دو دهه نزاع و جنگ داخلی در افغانستان پایان دهد.

این گفت‌وگوها می‌تواند شرایط خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان را پس از نزدیک به ۱۹ سال فراهم کند.

مایک پمپئو در آغاز این نشست از مذاکره‌کنندگان افغان خواست تا از «فرصت استفاده کنند» و برای نسل‌های آینده صلح را ایجاد کنند.

مقام‌ها، دیپلمات‌ها و تحلیل‌گران می‌گویند گرچه آمدن دو طرف به میز مذاکره به خودی خود دستاورد بزرگی است اما بدان معنا نیست که مسیر صلح آسان خواهد بود.

آغاز این مذاکرات در دوحه جاییکه نیروهای طالبان در آنجا دفتر سیاسی دارند بیشتر جنبه تشریفاتی دارد و از آخرین فعالیت های دیپلماتیک دولت ترامپ پیش از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر محسوب می‌شود.

مذاکرات بین‌الافغانی با حضور مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده پس از آنکه با میانجی‌گری آمریکا دو کشور امارات و بحرین روابط خود با اسرائیل را عادی کردند، انجام می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا در مراسم افتتاحیه این نشست، پیش بینی کرد که مذاکرات پر از بحث و جدل باشد و گفت: «نتیجه کار کاملا بر عهده افغان‌هاست و نه ایالات متحده.»

هر یک از شما مسئولیت بزرگی را بر عهده دارید. شما فرصت دارید که بر دسته‌بندی‌ها و اختلاف‌های خود غلبه کنید.

مایک پمپئو
وزیر خارجه آمریکا

وی خطاب به شرکت‌کنندگان در این مذاکرات گفت: «هر یک از شما مسئولیت بزرگی را بر عهده دارید. شما فرصت دارید که بر دسته‌بندی‌ها و اختلاف‌های خود غلبه کنید.»

آتش‌بس بشردوستانه پیشنهاد عبدالله عبدالله در دوحه

عبدالله عبدالله، مذاکره کننده ارشد دولت افغانستان با آغاز گفت‌وگوهای تاریخی صلح در دوحه خواستار آتش بس به دلایل بشر دوستانه شد و گفت: «باید به خشونت پایان دهیم و در اسرع وقت با آتش بس موافقت کنیم. ما آتش‌بس بشردوستانه می‌خواهیم.»

مذاکرات نمایندگان دولت افغانستان با هیات ۲۱ نفره طالبان صورت می‌گیرد و پیش بینی می‌شود پس از افتتاحیه تشریفاتی، طرفین تلاش خواهند کرد تا مسائل مهم را برطرف کنند. این مسائل شامل آتش‌بس دائمی، حقوق زنان و اقلیت‌ها و خلع سلاح ده‌ها هزار جنگجوی طالبان است.

همچنین انتظار می‌رود طرفین درباره تغییرات قانون اساسی و تقسیم قدرت گفت‌وگو کنند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا