جهان

بایدن: انتقاد ترمپ از ناتو احمقانه و خطرناک است

جو بایدن، ریس جمهور ایالات متحده، روز «سه‌شنبه ۲۴ دلو» انتقاد شدید دونالد ترمپ از ناتو را رد و حمایت از رییس جمهور پیشین این کشور را خطری برای منافع امریکا دانست.

بایدن ناوقت سه شنبه خطاب به قانونگذاران جمهوریخواه در مجلس نمایندگان امریکا گفت که آنان در مورد فراهم‌آوری کمک‌ برای اوکراین انتخاب کنند که ”در کنار امریکا ایستاد می‌شوند یا ترمپ.”

ترمپ روز شنبه در یک گردهمایی انتخاباتی در ایالت کارولینای جنوبی گفت زمانیکه رییس جمهور امریکا بود،‌ به رهبران ناتو گفته بود که اگر به تعهدات مالی شان در پیمان نظامی ناتو عمل نکنند، او از تهاجم نظامی روسیه بر ضد آنان حمایت خواهد کرد.

به گفته ترمپ، او به یکی از سران عضو ناتو گفته بود که اگر اعضای این پیمان نظامی هزینهٔ کافی را برای مصارف دفاعی شان تخصیص ندهند، ”آنان را [مقامات روسیه] را ترغیب خواهم کرد تا هرآنچه می‌خواهند” انجام دهند.

بایدن در واکنش به این اظهارات ترمپ گفت: ”هیچ رییس جمهور دیگر در تاریخ ما به یک دیکتاتور روسیه سر تعظیم فرود نکرده است. اجازه دهید که این موضوع را تا اندازه‌ای که ممکن است، واضح بیان کنم. من هرگز [تعظیم] نخواهم کرد. به خاطر خدا، این احمقانه است،‌ شرم‌آور است، خطرناک است، غیر امریکایی است.‌”

بایدن همچنین از قانونگذاران در مجلس نمایندگان خواست تا بسته کمکی ۹۵ میلیارد دالری را برای اوکراین و اسراییل تصویب کنند. مجلس سنای امریکا این بسته را اوایل صبح سه شنبه تصویب کرد.

بایدن گفت:” این پیشنهاد دو حزبی پیام واضحی را برای اوکراینی‌ها و شرکای ما در سراسر جهان می‌رساند: می‌شود به امریکا اعتماد کرد. می‌شود به امریکا تکیه کرد و امریکا برای آزادی ایستادگی می‌کند. ما با قوت در کنار متحدین خود ایستاد می‌شویم. ما هرگز سر تعظیم به کسی خم نمی‌کنیم،‌ به خصوص به ولادیمیر پوتین. ”

بایدن خطاب به قانونگذاران ایالات متحده گفت که امریکا ایتلاف تقریباََ از ۵۰ کشور را برای حمایت از اوکراین ایجاد کرده است. او همچنین گفت: “زمانیکه ترمپ به ناتو نگاه می‌کند، متحدی را نمی‌بیند که از امریکا و جهان محافظت می‌کند… او [ترمپ] نمی داند که ناتو بر اساس اصول اساسی آزادی، امنیت و حاکمیت ملی ایجاد شده است.”

ترمپ که در طول تصدی ریاست جمهوری خود همواره بر افزایش هزینه‌های دفاعی کشورهای عضو ناتو تاکید داشت، یکبار دیگر هشدار داد که ایالات متحده از آن کشورهای عضو این پیمان که در تخصیص هزینه‌های دفاعی خود کوتاهی می‌کنند، دفاع نخواهد کرد.

اظهارات اخیر ترمپ واکنش اعضای ناتو را نیز بر انگیخت. ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو، گفت که هرنوع کوتاهی در دفاع متحدان ناتو از همدیگر، امنیت این پیمان و جان سربازان اروپایی و امریکایی را با خطر مواجه می‌کند.

وزیر دفاع پولند این اظهارات ترمپ را به انتقاد گرفته و آنرا با انتخابات ریاست جمهوری امریکا مرتبط خواند.

ولادیسلاو کوسینیا کامیز، وزیر دفاع پولند در یک پیام شبکهٔ اجتماعی ایکس نگاشته است: “شعار ناتو ‘یکی برای همه، همه برای یکی’ یک تعهد محکم است. تضعیف اعتماد کشورهای متحد به معنی تضعیف تمام ناتو است. هیچ کارزار انتخاباتی بهانه‌ای برای بازی با امنیت متحدان بوده نمی‌تواند.”

وزارت خارجهٔ آلمان نیز در یک پیام ایکس شعار “یکی برای هم، همه برای یکی” را به کار برده است.

چارلس میشل، رییس شورای اتحادیه اروپا، گفته است که “بیانات بی‌باکانه در مورد امنیت ناتو” و دفاع متحدانه این پیمان “به سود پوتین” است.

بر اساس ماده پنجم منشور ناتو،‌ حملهٔ مسلحانه بر یک عضو این پیمان به مثابهٔ حمله بر تمام اعضای آن تلقی شده و مستلزم پاسخ جمعی ناتو می‌باشد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا