افغانستان

کوچی‌های مسلح در ورس بامیان درختان ساحه‌ سبز یک مکتب را در قطع کرده‌اند

منابع محلی در بامیان می‌گویند که کوچی‌های مسلح با «حمایت ولسوال طالبان» برای ولسوالی ورس این ولایت، درختان ساحه‌ی سبز مکتب «پیتاب سراب» این ولسوالی را قطع و ساکنان محل را «تهدید به قتل» کرده‌اند.

روزنامه اطلاعات روز به نقل از منابع خود نوشته است که درختان ساحه‌ی سبز این مکتب عصر و شب گذشته (یک‌شنبه، ۹ میزان) از سوی کوچی‌های مسلح و با «همکاری و همدستی» ولسوال طالبان برای ولسوالی ورس بامیان، قطع شده است.

به‌گفته‌ی منابع، ساکنان محلی تلاش کرده‌اند که مانع قطع این درختان شوند، اما کوچی‌های مسلح آنان را تهدید کرده‌اند و هشدار داده‌اند که «تاریخ مردم هزاره تمام شده است».

منابع محلی می‌گویند که این مکتب همراه با یک لیسه‌ دخترانه، لیسه زراعت، ۱۰۹ باب دکان و ۳۰ غرفه در بازار «بند کوسه» ولسوالی ورس ولایت بامیان قرار دارد.

این منابع می‌گویند که بازار این منطقه، حدود ۵۰ سال قدامت دارد و در این اواخر به‌عنوان یک نقطه‌ی شهری منظور شده است.

بر اساس اطلاعات این منابع، کوچی‌ها ادعا می‌کنند که بخشی از ساحات این بازار و حومه‌های آن که مربوط قریه‌های «سفید نهور» و «سراب» می‌شود، ملکیت آن‌ها است.

به‌گفته‌ی این منابع، «کمیسیون حل منازعات کوچی و ده‌نشین» طالبان، در غیاب ساکنان محلی، فیصله کرده است که زمین‌های این ساحه ملکیت کوچی‌ها است.

منابع محلی می‌گویند که کوچی‌های مسلح، اکنون بر اساس فیصله‌ی این کمیسیون، اقدام به قطع درختان ساحه‌ی سبز مکتب این منطقه کرده‌اند و مردم را هشدار داده‌اند که دکان‌های خود را جمع کنند.

ساکنان محلی پس از قطع درختان و تهدید کوچی‌های مسلح، امروز (دوشنبه، ۱۰ میزان) در مسجد بازار «بند کوسه» تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند.

بازار بند کوسه، ولسوالی ورس، ولایت بامیان
بازار بند کوسه، ولسوالی ورس، ولایت بامیان
بازار بند کوسه، ولسوالی ورس، ولایت بامیان

 

از زمان تسلط طالبان بر افغانستان، در موارد مختلف کوچی‌ها ادعای ملکیت زمین‌های هزاره‌ها را در چندین ولایت کشور مطرح کرده‌اند.

این گروه در موارد مختلف، اقدام به بازداشت طرف دعوای کوچی‌ها کرده و «کمیسیون حل منازعات کوچی و ده‌نشین» آن‌ها نیز متهم شده است که بدون بررسی اسناد و شکایات هزاره‌ها و به‌صورت یک‌جانبه و گاهی حتا غیابی، به نفع کوچی‌ها فیصله صادر می‌کند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا