افغانستان

وزارت حج و اوقاف: افراد مشکوک و مبتلا به کرونا نباید در نماز عید شرکت نکنند.

وزارت حج و اوقاف می‌گوید افرادی که مبتلا و یا مشکوک به ویروس کرونا اند، از شرکت و حضور در مجامع عمومی و نمازهای عید «قربان» خودداری کنند.

امین‌الدین مظفری، معین مسلکی وزارت حج و اوقاف کشور این گفته‌ها را امروز «چهارشنبه، ۸ ثور» در یک نشست متشرک خبری با احمدجواد عثمانی، سرپرست وزارت صحت عامه و محمدیعقوب حیدری، والی کابل مطرح کرد.

آقای مظفری گفت: «آن عده افرادی که مبتلا به ویروس کرونا اند و یا شایبه‌ی مبتلابودن این ویروس در وجودشان اند، به‌صورت جدی از اشتراک در مجامع عمومی و حتا نماز عید خوددرای کنند تا اینکه نه به خود ضرر برسانند و نه هم به دیگران.»

به گفته‌ی او، مبتلایان ویروس کرونا و سایر بیمارانی که مشکوک به این ویروس اند، این ویروس را به دیگران منقتل می‌کنند. معین مسلکی وزارت حج و اوقاف تأکید کرد که براساس احکام شرعی دین اسلام «ضرررساندن» و «پذیرفتن ضرر» روا نمی‌باشد.

او اما از آن عده افرادی که مریضی کرونا را سپری کرده‌اند و یا هم تاکنون به این ویروس مبتلا نشده‌اند، خواست که با رعایت توصیه‌ها و دستورالعمل‌های صحی در نماز عید شرکت کنند.

همین طور امین‌الدین مظفری در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در خطاب به خطیبان و ملاامان مساجد افزود که نماز عید را بادرنظرداشت توصیه‌های وزارت صحت عامه مبنی بر پوشیدن ماسک و رعایت فاصله‌ی دو متری، در فضای باز برگزار کنند.

در همین حال، سرپرست وزارت صحت عامه در این نشست خبری از شهروندان کشور خواست که اشتباه عید «فطر» را در ایام عید «قربان» تکرار نکنند. او گفت که به‌دلیل این اشتباه پس از عید گذشته، تعدادی زیادی از مردم کشور جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست دادند.

احمدجواد عثمانی افزود که باید شهروندان به‌صورت جدی رهنمودهای این وزارت برای جلوگیری از مصاب‌شدن به ویروس کرونا از جمله پوشیدن ماسک، رعایت فاصله‌ی دو متری، شستن مکرر دستان، خودداری از دست‌دادن، بغل‌کشی و روبوسی را رعایت و از رفت‌وآمد به خانه‌های دوستان و اقارب‌شان پرهیز کنند.

آقای عثمانی همچنان از شهروندان خواست که با بزرگان از طریق تلفن عیدمبارکی کنند.

از سویی هم، والی کابل گفت که به‌منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، روند ضدعفونی سازی نقاط مزدحم شهر و ولسوالی‌های این ولایت، مساجد و نخاس‌ها جریان دارد.

این درحالی است که تاکنون ۳۶ هزار و ۴۷۳ مورد مثبت ویروس کرونا در کشور شناسایی شده است. از مجموع مبتلایان این موارد، یک‌هزار و ۲۷۱ نفر جان داده و ۲۵ هزار و ۳۸۹ نفر دیگر نیز بهبود یافته‌اند.

نگرانی‌ها از احتمال افزایش موارد مثبت کانگو در روزهای عید

احمدجواد عثمانی در بخشی از صحبت‌های از احتمال افزایش ویروس «سی‌سی‌اچ‌اف» یا تب خون‌دهنده‌ی کانگو در جریان روزهای عید ابراز نگرانی کرده، گفت که باید حین ذبح حیوانات نکات بهداشتی به‌صورت جدی رعایت شود.

معین مسلکی وزارت حج و اوقاف نیز از شهروندان خواست که در هنگام ذبح قربانی و تقسیم و آماده‌کردن گوشت قربانی نکات بهداشتی مدنظر گرفته شود. او گفت که مطابق احکام شرعی دین اسلام، حلالیت زمانی ثابت می‌شود که معیارهای طبی در این موارد رعایت شود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا