اقتصادتکنالوژیجهان

سوناک در نشست رهبران: هوش مصنوعی می‌تواند به اندازه جنگ هسته‌ای خطرناک باشد

ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا، به همراه کامالا هریس، معاون رئیس ‌جمهوری ایالات متحده، و سایر رهبران جهان روز پنجشنبه در نشست سران به میزبانی بریتانیا بار دیگر گرد هم آمدند تا کلیات اهمیت مهار خطرات ناشی از پیشرفت‌های سریع هوش مصنوعی را به بحث و گفتگو بگذارند.

برای اولین بار در جهان اجلاسی دو روزه تحت عنوان «ایمنی هوش مصنوعی» به میزبانی بریتانیا و ابتکار ریشی سوناک در حال برگزاری است تا محفلی برای گفتگوی مقامات، کارشناسان و صاحبان فناوری برای رسیدن به درک بهتری از توسعه و «طلایه‌داری» ابزار هوش مصنوعی باشد.

برخی دانشمندان هشدار می‌دهند که هوش مصنوعی این ظرفیت را دارد که برای موجودیت بشریت خطرآفرین باشد.

دبیرکل سازمان ملل متحد و رهبران اتحادیه اروپا در روز پایانی این نشست که در یک پایگاه جاسوسی متعلق به جنگ جهانی دوم در نزدیکی لندن برگزار شد، حضور یافتند.

این نشست روز چهارشنبه کار خود را با انتشار توافقنامه‌ای آغاز کرد که به موجب آن، ۲۸ کشور از جمله ایالات متحده و چین، در راستای «تفاهمات و مسئولیت‌های مشترک در قبال خطرات هوش مصنوعی» اقدام خواهند کرد و در مورد برگزاری نشست‌های آتی در کره جنوبی و فرانسه در طی سال آینده به توافق رسیدند.

چین، غایب اصلی روز دوم

نمایندگان چین در روز دوم نشست حاضر نبودند. روز دوم بر نشست خصوصی بین کشورهایی متمرکز بود که بریتانیا آن‌ها را گروه کوچکی از کشورهای دارای «ارزش‌های مشترک» خواند. سوناک میزگردی با سیاستمداران اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد، ایتالیا، آلمان، فرانسه و استرالیا برگزار کرد.

عکس دسته‌جمعی شرکت کنندگان در روز دوم نشست
عکس دسته‌جمعی شرکت کنندگان در روز دوم نشستآسوشیتدپرس

ریشی سوناک در این نشست گفت: «می‌خواستم جلسه‌ای داشته باشیم تا به عنوان رهبرانی با ارزش‌های مشترک درباره این موضوع صحبت کنیم و از همه شما در مورد نگرانی‌هایتان بشنویم و اینکه پنج سال دیگه چگونه به گذشته نگاه خواهیم کرد و بگوییم که انتخاب‌های درستی برای استفاده از تمام مزایای هوش مصنوعی انجام دادیم که برای جوامع ما ایمن باشد.»

چرا نشست به تنظیم مقررات الزام‌آور ختم نشد؟

تنظیم مقررات الزام‌آور در حوزه هوش مصنوعی جزو اهداف این اجلاس نبود. سوناک گفت که رویکرد بریتانیا این نیست که سریعا به دنبال تنظیم مقررات باشد، بلکه در وهله اول باید به درک کاملی از هوش مصنوعی برسیم.

در عوض کامالا هریس روز چهارشنبه در سخنرانی خود در محل سفارت ایالات متحده در لندن، بر رویکرد عملی‌تر دولت ایالات متحده تأکید کرد و گفت که جهان برای رسیدگی به «کل طیف خطرات» ناشی از هوش مصنوعی و نه فقط برخی تهدیدات وجودی (همچون حملات گسترده سایبری یا استفاده بالقوه از هوش مصنوعی در توسعه سلاح‌های بیولوژیکی) باید فوری اقدام کند.

زمان‌بندی و محل سخنرانی خانم هریس با واکنش برخی از مسئولان و قانونگذاران بریتانیایی مواجه شد. آن‌ها معتقد هستند که واشنگتن با این کار قصد داشته تا نشست ایمنی هوش مصنوعی به ریاست ریشی سوناک را تحت الشعاع قرار دهد.

خانم هریس از راه‌اندازی یک موسسه جدید در ایالات متحده خبر داد که برای تهیه و تنظیم استانداردهایی برای آزمایش مدل‌های هوش مصنوعی برای استفاده عمومی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. البته آقای سوناک نیز همین چند روز قبل راه‌اندازی یک موسسه ایمنی هوش مصنوعی را با نقشی مشابه پیشنهاد داده بود.

هوش مصنوعی و نابربری بین جوامع مختلف

یکی از نگرانی های اصلی دولت بایدن این است که پیشرفت های هوش مصنوعی نابرابری را در جوامع و بین کشورها افزایش می دهد. به عنوان گامی در جهت رسیدگی به این موضوع، جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری را با حمایت بریتانیا، ایالات متحده و دیگران اعلام کرد تا به کشورهای آفریقایی کمک کند تا از مزایای هوش مصنوعی بهره مند شوند و همچنین ۴۶ زبان آفریقایی به مدل‌های هوش مصنوعی افزوده شود.

با توجه به مقیاس سرمایه‌گذاری و سودی که هوش مصنوعی از قبل به خود جلب کرده است، اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار احتمالا گام متوسطی خواهد بود. آقای کلورلی گفت که این نشست سران و طرح‌های اعلام شده تنها «گام مهم اول» در یک مسیر طولانی است. او گفت: «ما سعی نداریم الان به همه سؤالات پاسخ دهیم. در عوض [این نشست] برای طراحی سوالات امتحان است.»

سوناک: هوش مصنوعی می‌تواند به اندازه جنگ هسته‌ای برای آینده خطرآفرین باشد

دیدار سوناک و گوترش
دیدار سوناک و گوترشآسوشیتدپرس

نخست وزیر بریتانیا در نشست روز پنجشنبه با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز دیدار داشت و پیشنهاد ایجاد یک پنل جهانی تخصصی در زمینه هوش مصنوعی، مشابه سازوکار نشست تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد را مطرح کرد. انتظار می‌رود آقای سوناک جزئیات بیشتری از پیشنهاد ایجاد پنل جهانی تخصصی در زمینه هوش مصنوعی ارائه دهد.

ریشی سوناک قرار است عصر پنجشنبه درباره هوش مصنوعی با ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا صحبت کند. این گفتگو که پس از پایان اجلاس انجام خواهد شد قرار است از طریق شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) که این هم متعلق به ایلان ماسک است، پخش شود.

ماسک از جمله مدیران حوزه فناوری است که هشدار داده است که هوش مصنوعی می‌تواند آینده بشریت را به خطر بیندازد. ماسک در این اجلاس گفت: «برای اولین بار در تاریخ بشر با چیزی روبرو هستیم که بسیار هوشمندتر از ما خواهد بود. برای من روشن نیست که بتوانیم چنین چیزی را کنترل کنیم.»

سوناک گفت که نباید در مورد این فناوری «وحشت بی‌مورد» داشته باشیم. اما باید حواسمان باشد که ممکن است خطراتی در مقیاس برابر با بیماری‌های همه گیر و جنگ هسته‌ای ایجاد کند. به همین دلیل است که به عنوان رهبران [کشورها]، مسئولیت داریم تا اقداماتی را برای محافظت از مردم انجام دهیم، و این دقیقا همان چیزی است که در حال انجام آن هستیم.»

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا