افغانستان

درگیری میان نیروهای طالبان و پاکستان؛ دروازه‌ی تورخم هنوز هم بسته است

حوالی ساعت ۱۱:۰۰ پیش از چاشت روز گذشته (چهارشنبه، ۱۵ سنبله)، هنگامی که نیروهای طالبان سرگرم ساخت یک پاس‌گاه در نزدیکی خط فرضی دیورند بودند، از سوی نظامیان پاکستانی هدف گلوله‌باری قرار گرفتند. هم‌زمان، نیروهای طالبان، نیز بی‌تأخیر به حمله‌های نیروهای پاکستانی واکنش نشان دادند و درگیری شدید میان دو طرف آغاز شد.

به گفته‌ی باشندگان محل، در این درگیری که حدود نیم ساعت به درازا کشید، دو طرف از سلاح‌های سبک‌وسنگین استفاده کردند.

به نقل از منابع درگیری شدید اما تلفات اندک بوده است. در این درگیری تنها دو غیرنظامی زخمی شده اند.

پس از درگیری میان نیروهای پاکستانی و طالبان، دروازه‌ تورخم از سوی طرف پاکستانی به روی رفت‌وآمد بسته شد که تا کنون بسته است. شماری از شهروندان؛ کسانی که برای درمان، تحصیل و تجارت، به پاکستان می‌روند، نیز در این مسیر گیر مانده اند و برای بازگشایی دروازه‌ی تورخم لحظه‌شماری می‌کنند.

شاهدخان که برای درمان مادرش از کابل به پاکستان می‌رود، می‌گوید: «اکنون به دلیل جنگ، مرز بسته شده و سفر ما نیز به تأخیر افتاده است. من از کابل آمده‌ام و نمی‌توانم برگردم. حیرانم که چه کنم. مادرم شدید بیمار است. امیدوارم این مشکل هرچه زودتر حل شود.»

سلیم، راننده در مرز تورخم که سبزی به پاکستان انتقال می‌دهد، نیز با مشکل مشابه روبه‌رو است. او می‌گوید که اگر دروازه‌ی تورخم یک روز دیگر بسته بماند، محصولاتش فاسد می‌شود. سلیم، می‌افزاید: «به دلیل جنگ، اموال من این جا گیر مانده است. مجبورم فردا آن را منتقل کنم؛ اما نمی‌دانم فردا دروازه باز می‌شود یا نه. امیدوارم هر دو طرف هر چه زودتر این مشکل را حل کنند.»

از سویی هم، مسئولان در ننگرهار، می‌گویند که تلاش‌ها برای حل مشکلات در مناطق مرزی آغاز شده است.

قریشی بدلون، آمر اطلاعات ریاست اطلاعات‌وفرهنگ ننگرهار، هرچند آمار مشخصی از تلفات درگیری روز گذشته ارائه نمی‌کند؛ اما می‌گوید که تلاش‌ها برای بازگشایی دروازه‌ی تورخم جریان دارد. او می‌افزاید: «ملیشه‌های پاکستانی از ساخت پاس‌گاه نیروهای امنیتی افغان جلوگیری و سپس به سوی آن‌ها تیراندازی کردند که منجر به درگیری شد. این درگیری نیم ساعت ادامه داشت که منجر به تلفات سه تن شد. در حال حاضر و تا اطلاع بعدی، دروازه‌ی تورخم به روی تمام رفت‌وآمدها بسته است.»

گفتنی است که پیش از این نیز، نیروهای پاکستانی در نزدیکی خط فرضی دیورند با نیروهای امارت اسلامی درگیر شده اند که از دو طرف کشته و زخمی گرفته است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا