افغانستانخبر برتر

طالبان مراکز آموزشی دختران نابینا را نیز بستند.

در حالی که دیگر کشورهای جهان به مناسبت روز جهانی خط بریل در چهارم جنوری برای حمایت از نابینایان و افراد کم‌بینا تلاش می‌کنند، طالبان در افغانستان مراکز آموزشی دختران نابینا و کم‌بینا را مسدود کرده اند.

در جریان چند سال گذشته در افغانستان کورس‌های سوادآموزی و مراکز آموزشی خط بریل برای نابینایان ایجاد شده بود که صدها دانش‌آموز مشغول یادگیری بودند اما طالبان روز سه شنبه، سوم جنوری، این مراکز را به روی دانش آموزان دختر بسته کرده اند.

دو منبع در ولایت‌های شرقی افغانستان تائید کردند که این مراکز به دستور طالبان مسدود شده اند.

فضل غنی بشردوست، مسئول مرکز نابینایان در ولایت ننگرهار گفت که با مسدود شدن مراکز آموزشی نابینایان به روی دختران در این ولایت، حدود ۴۵ دختر نابینا از آموزش محروم شده اند.

به گفته او ۲۰ دانش‌آموز دختر که زیر هشت سال سن دارند هنوز هم مشغول آموزش خط بریل هستند و امیدوارند که طالبان دروازه‌های این مراکز را مسدود نکنند.

در ولایت‌های مختلف افغانستان مراکز آموزشی خط بریل برای نابینایان با حمایت ادارات ملل متحد ایجاد شده بود اما طالبان به تدریج این مراکز را مسدود کرده اند.

طالبان پیش از این دروازه‌های مکاتب را به روی دختران بالاتر از صنف ششم مسدود کرده و اخیراً زنان و دختران را از تحصیل در دانشگاه‌ها و کار در سازمان‌های غیردولتی منع کرده اند.

به این ترتیب، زنان و دختران افغانستان از بسیاری حقوق اساسی محروم و در فضای عمومی نامرئی شده اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا