افغانستان

ماجرای سفر یک مقام طالبان به اروپا چیست؟

حکومت آلمان گفته است که تحقیقاتی را در مورد سفر یک مقام ارشد حکومت طالبان به آن کشور راه اندازی کرده است.

جنجال پس از آن آغاز شد که عبدالباری عمر، رییس ادارهٔ دوا و غذای حکومت طالبان، روز پنجشنبه گذشته در مسجدی در شهر کلن آلمان ظاهر شد و به مردم سخنرانی کرد.

وزارت داخلهٔ آلمان در یک پیام در شبکهٔ اجتماعی ایکس، این رویداد را “کاملاً غیر قابل قبول” خوانده و گفته است که اعضای طالبان در آلمان جا ندارد. این وزارت همچنان از مسوولان این مسجد -اتحادیه مسلمانان ترک- در مورد حضور عمر خواستار وضاحت شده است.

در پیام وزارت داخلهٔ آلمان آمده است: “هیچ کسی اجازه ندارد که به اسلام‌گرایان افراطی در آلمان سکو بدهد. طالبان مسوول تخطی‌های گستردهٔ حقوق بشری اند. مقام‌های مسوول این قضیه را با شدت تحقیق می‌کنند.”

اتحادیه مسلمانان ترک از این رویداد فاصله گرفته و گفته است که این مکان را برای برگزاری یک گردهمایی دینی به انجمن فرهنگی افغان‌های مقیم کلن به کرایه داده بود و این اتحادیه نمی‌دانست که یک مقام طالبان در این رویداد دعوت شده است.

این اتحادیه در بیانیه‌ای گفته است که از حضور مقام طالبان در این گردهمایی افغان‌ها از طریق رسانه‌ها خبر شده است. در بیانیه آمده است: “برخلاف قرارداد، این رویداد به یک محفل سیاسی مبدل شد که در آن یک سخنرانی که برای ما ناشناخته است، دعوت شده بود.”

اتحادیه مسلمانان ترک در آلمان گفته است که این اقدام “نقض آشکار قرارداد” بوده و انجمنی که این رویداد را برگزار کرده بود، از برگزاری محافل در این مکان منع شده است. اتحادیه مسلمانان ترک، یکی از بزرگترین سازمان‌های مسلمانان سنی در آلمان است و با حکومت ترکیه رابطه دارد.

وزارت خارجهٔ آلمان روز جمعه با نشر بیانیه‌ای گفت که معلومات نشان می‌دهد که آلمان برای عمر ویزه صادر نکرده و نه هم به خاطر سفر وی به آلمان به این کشور اطلاع داده شده بود. این وزارت گفته است که آلمان حکومت طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد.

در بیانیه آمده است: “تا زمانیکه طالبان در افغانستان حقوق بشری، به ویژه حقوق زنان و دختران را پامال می‌کنند، هیچ گونه عادی سازی روابط با رژیم طالبان صورت نخواهد گرفت.”

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان نیز تصاویری از حضور عمر را در رویداد شهر کلن آلمان در شبکهٔ اجتماعی ایکس نشر کرده و نگاشته است: “وی [عمر] به اشتراک کننده ها گفت، امنیت در کشور وجود دارد، روند بازسازی جریان دارد باید همه در ابادی کشور سهم داشته باشیم و ازسرمایه خود در آبادی کشور استفاده نماییم.”

از سوی دیگر، وزیر صحت و ورزش هالند به خاطر اینکه در حاشیهٔ یک نشست جهانی در شهر هاگ هالند، با عمر عکس گرفته و آن را در شبکه‌های اجتماعی نشر کرده بود، روز شنبه پوزش خواست.

ارنست کویپرس در یک پیام ایکس نگاشته است که برای حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان، ایستادگی می‌کند و نمی‌خواهد که با رژیم “مخوف” طالبان نسبتی داشته باشد.

او در مورد عکس‌اش با عمر نگاشته است: “آن وقت نمی‌دانستم که این فرد کی است. این اشتباه بود و نباید چنین می‌شد، پشیمان استم. تحقیق می‌کنیم که این فرد چگونه در این کنفرانس حضور یافته بود.”

طالبان در اگست ۲۰۲۱ قدرت را در افغانستان در دست گرفتند، اما تا اکنون هیچ کشوری، عمدتاً به خاطر محدودیت‌های طالبان بر حق کار و آموزش زنان و دختران، حکومت آن گروه را به رسمیت نشناخته است.

مقام‌های طالبان مدعی اند که رویکرد حکومت آن گروه همسو با ارزش‌های مردم افغانستان و شریعت اسلامی بوده و حقوق زنان در افغانستان در چارچوب ارزش‌ها و آموزه‌های فرهنگی و اسلامی مردم افغانستان تامین شده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا