افغانستاناقتصاد

طالبان به انستیتیوت صلح امریکا: پیشرفت‌های مهم اقتصادی در افغانستان رونما شده است

وزارت اقتصاد حکومت طالبان گزارش انستیتیوت صلح امریکا مبنی بر اینکه اقتصاد افغانستان در پرتگاه سقوط قرار گرفته است را بی‌اساس خواند و آن را رد کرد.

این وزارت روز «یکشنبه ۲۸ عقرب» با نشر اعلامیه‌ای گفت که طی دو سال گذشته دستاوردهای مهم و پیشرفت قابل توجهی در بخش اقتصادی افغانستان رونما شده است.

انستیتیوت صلح امریکا با تحلیل دو گزارش اخیر بانک جهانی روز جمعه با نشر گزارشی با اشاره به اینکه اکثر خانواده‌های افغان درآمد ندارند و بسیاری زنان شغل‌های خود را از دست داده اند، گفت که افزایش جمعیت و اخراج مهاجرین افغان از پاکستان بر نیازهای بشری در این کشور می‌افزاید.

اما وزارت اقتصاد حکومت طالبان در پاسخ به این نگرانی‌ها با نشر اعلامیه‌ای گفت: “عملکرد و اجراات شاخص‌های عمدۀ اقتصادی مانند، کاهش نرخ تورم، ثبات ارزش پول افغانی، افزایش عواید ملی و صادرات، تمویل مخارج عادی و پروژه‌های انکشافی از درآمدهای داخلی بدون کمک‌های خارجی نمایانگر پیشرفت واقعی و تحرک اقتصادی است.”

این در حالی است که ویلیام برد، کارشناس توسعۀ اقتصاد در انستیتیوت صلح امریکا، گفته است که دو گزارش اخیر بانک جهانی، بیانگر دورنمای اقتصاد افغانستان و وضعیت خانواده‌های افغان است.

او گفته است: “با وجود برخی نشانه‌های ثبات اقتصادی در سال گذشته، اقتصاد افغانستان همچنان ضعیف باقی مانده و قادر به ایجاد شغل و معیشت مورد نیاز برای پذیرش جمعیت رو به رشد نیست – از این رو بیکاری و بیکاری گسترده و در حال افزایش است. سطح فقر همچنان بسیار بالا است و تعداد زیادی از افغان ها هنوز قادر به تامین نیازهای اولیه غذایی و غیرغذایی خود نیستند.”

سکات وردن، مدیر بخش افغانستان و آسیای مرکزی در انستیتیوت صلح امریکا گفته است که هیچ راه‌ حل سریع برای اقتصاد افغانستان وجود ندارد و بر اساس گزارش‌های اخیر بانک جهانی، فشارهای جمعیتی ناشی از رشد جمعیت و بازگشت صدها هزار مهاجر از پاکستان، احتمالاً در کوتاه‌مدت از رشد اقتصادی افغانستان پیشی خواهد گرفت.

او تاکید کرده است که طالبان باید محدودیت‌های شدید خود را در برابر آموزش زنان و زنان شاغل تعدیل کنند.

بر اساس گزارش بانک جهانی به تاریخ ۳۱ اکتوبر (نهم عقرب) نشر شد، از جنوری تا سپتمبر ۲۰۲۳، کسری بیلانس تجارت افغانستان به ۴.۴ میلیارد دالر افزایش یافته است، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته میلادی کسر بیلانس تجارت این کشور ۳.۲ میلیارد دالر بود.

همچنان این بانک گفته است که پس‌انداز خانواده‌ها در افغانستان کاهش یافته است.

افغانستان در حالی با مشکلات متعدد مواجه بوده که این کشور به دلیل مسلط شدن طالبان بر افغانستان در انزوای بین المللی قرار گرفته است. خشکسالی‌های پیهم، اقتصاد ورشکسته و پیامدهای بیش از چهار دهه‌ جنگ، سبب بیجا شدن میلیون ها افغان در داخل و به خارج از افغانستان شده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا