افغانستانخبر برتر

خلیلزاد: پس از فرار اشرف غنی، طالبان در ابتدا به ارتش ایالات متحده اجازه دادند تا امنیت کابل را به طور موقت تامین کند.

زلمی خلیل‌زاد از سوی دو رئیس‌جمهور آمریکا مامور شد تا در مورد خروج منظم ایالات متحده از افغانستان مذاکره کند. در عوض، یک سال پیش، کابل سقوط کرد، ایالات متحده تخلیه دیوانه‌وار را آغاز کرد و طالبان کنترل کامل را به دست گرفتند.

خلیل زاد در یک مصاحبه تلفنی به Axios گفته است که: «این بسیار تاسف بار است که ما نتوانستیم قبل از ورود طالبان به یک توافق سیاسی دست یابیم».

او استدلال کرده است که تا ۱۵ آگوست ۲۰۲۱، هنوز یک بارقه امید برای یک معامله تقسیم قدرت وجود داشت.

طالبان موافقت کرده بود که پیشروی خود را در خارج از کابل متوقف کند و با هیئتی از سیاستمداران ارشد افغانستان از جمله حامد کرزی رئیس جمهور پیشین دیدار کند. خلیل زاد می گوید، اما زمانی که رئیس جمهور اشرف غنی فرار کرد، خلاء باقی گذاشت.
خلیل زاد می گوید که طالبان در ابتدا به ارتش ایالات متحده اجازه دادند تا امنیت کابل را به طور موقت تامین کند. جنرال کنت مک کنزی، فرمانده وقت سنتکام، بعداً شهادت داد که “پیشنهاد رسمی” از سوی طالبان وجود نداشت و “ما منابع لازم برای انجام آن مأموریت را نداشتیم.”
در عوض، جنگجویان طالبان وارد شهر شدند. این گروه شبه نظامی بعداً دولتی را تشکیل داد که کاملاً از تندروهای خودش تشکیل شده بود. آمریکا بیرون بود و ماموریت خلیلزاد تمام شده بود. او اکتبر گذشته دولت را ترک کرد.
خلاصه داستان: خلیل زاد یک دیپلمات کهنه کار افغان الاصل در سال ۲۰۱۸ توسط دونالد ترامپ به عنوان نماینده ویژه برای آشتی افغانستان معرفی شد و رئیس جمهور بایدن او را حفظ کرد.

هر دو رئیس جمهور خواستار خروج از افغانستان بودند. در حالی که خلیل‌زاد می‌گوید حضور نیروهای آمریکایی را اهرم اصلی خود بر طالبان می‌دانست، هر دو رئیس‌جمهور آن را «بار» می‌دانستند.
خلیل‌زاد می‌گوید که او و دیگران در داخل استدلال می‌کردند که بایدن تا زمانی که شرایط خاصی – به‌ویژه، نوعی توافق بین‌الافغانی در مورد حکومت‌داری آینده این کشور محقق نشود، باید نیروهایش را در افغانستان ترک کند.

خلیلزاد به یاد می آورد: «من گفتم، نه، نمی توانم تضمین کنم که یک راه حل سیاسی وجود خواهد داشت، اما این اهرمی را برای ما در کنار طالبان فراهم می کند». رئیس‌جمهور فکر می‌کرد که ممکن است هرگز به توافق نرسیدیم و ممکن است در آنجا گیر کنیم.
با توجه به عدم پیشرفت در گفتگوهای بین الافغانی قبل از سقوط کابل، بدبینی بایدن به سختی غیرمنطقی بود.
خلیل زاد مدعی است که اکنون طالبان در قدرت هستند و در گروگان برخی از عناصر تندروتر آن هستند.

به عنوان مثال، او می‌گوید که اکثر طالبان ارشد معتقدند که دختران باید اجازه تحصیل داشته باشند، و با این حال، دولت طالبان یک سری توضیحات در حال تغییر در مورد اینکه چرا مدارس هنوز نمی‌توانند بازگشایی شوند، ارائه کرده است.
خلیل زاد می گوید: «آنها بر وحدت تأکید می کنند زیرا نمی خواهند با یکدیگر بجنگند، اما در عین حال اختلافات آشکاری در داخل وجود دارد». این باعث می‌شود که برخورد با آنها ناامیدکننده باشد، زیرا… همه جناح‌ها قبل از اینکه بتوانند پاسخی قطعی بدهند، باید توافق کنند.»
خلیل زاد استدلال می کند تا زمانی که این گروه به سمت یک دولت و جامعه فراگیرتر حرکت نکند، مقبولیت گسترده ای در داخل یا به رسمیت شناختن و رفع تحریم ها در سطح بین المللی به دست نخواهد آورد.

خلیل زاد تاکید می کند که این بدان معناست که ایالات متحده هنوز در افغانستان اهرم فشاری دارد. و اکنون دولت بر اساس یک جدول زمانی فشرده عمل نمی کند یا نگران خطراتی که برای سربازان ایالات متحده وجود دارد، نیست.
سوال این است که آیا می‌توان معامله‌ای وجود داشت یا خیر – ما در ازای کاری که آنها انجام می‌دهند چه کاری انجام می‌دهیم.
آنچه باید تماشا کرد: خلیل‌زاد می‌گوید درک او این است که ایالات متحده به طالبان پیام داده است که در صورت تحقق دو شرط، آماده گفتگو خواهد بود: آزادی مارک فریکس، زندانی آمریکایی و بازگشایی مدارس به روی دختران.

سخنگوی وزارت امور خارجه به آکسیوس گفت که اینها “دو اولویت اصلی ما” هستند و “عدم پیشرفت مانع بهبود روابط ما با طالبان خواهد شد.”
خلیل زاد خاطرنشان می کند که حتی اگر روابط بهبود یابد، مذاکره با طالبان از نظر سیاسی حساس خواهد بود.
شایان ذکر است: خلیل زاد می گوید پناه دادن به ایمن الظواهری رهبر القاعده توسط دست کم برخی از عناصر طالبان “نقض آشکار” توافق دوحه بود که او در سال ۲۰۲۰ مذاکره و امضا کرد.

او همچنین خاطرنشان می‌کند که تسلط ناگهانی طالبان در ماه اگوست گذشته، طرف‌ها را بدون نقشه راه مشخص برای اجرای برخی از جنبه‌های توافق، رها کرد.
در همین حال، غنی از یکی از اولین مصاحبه های خود در تبعید در امارات متحده عربی استفاده کرد تا خلیل زاد را مسئول سقوط کابل معرفی کند. خلیل زاد در گفتگو با آکسیوس این اظهارات را “تاسف بار” می خواند و می پرسد که غنی تا چه حد “خود اندیشی” انجام داده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا