افغانستان

سازمان ملل: اقلیت های قومی و مذهبی از سرکوب زنان توسط طالبان بیشتر متاثر شدند.

ملل متحد می‌گوید که این سازمان در مورد بازداشت‌های خودسرانه اخیر زنان و دختران توسط طالبان به دلیل ادعای عدم رعایت قوانین پوشش اسلامی، به شدت نگران است.

استیفن دوجاریک، سخنگوی منشی عمومی ملل متحد روز «دوشنبه ۲۳ دلو» در نیویارک به خبرنگاران گفت که هیات معاونت این سازمان در افغانستان (یوناما) بیم دارد که سرکوب فعلی، زنان را به دلیل ترس از بازداشت خودسرانه به انزوای بیشتری سوق می‌دهد و محیط مساعد برای مردان جهت اعمال اقدامات سرکوبگرانه در خانه ایجاد می‌کند.

دوجاریک افزود: “هیات سازمان ملل متحد در حال بررسی اتهامات مربوط به بدرفتاری و بازداشت غیرقانونی [زنان و دختران افغان توسط طالبان] است و به نظر می‌رسد که جوامع اقلیت‌های مذهبی و قومی به طور نامتناسبی از چنین سرکوب توسط طالبان متاثر شده اند.”

به گفتۀ سخنگوی منشی عمومی ملل متحد، یوناما این موضوعات را با مقامات طالبان از جمله وزارت امر به معروف و نهی از منکر در میان گذاشته و خواهان آزادی فوری همه زنان و دخترانی شده است که در بازداشت به سر می‌برند.

دوجاریک تاکید کرد که برای همه بسیار مهم است مطمین شوند که مصیبت زنان و دختران افغان فراموش نمی‌شود.

او گفت: “با توجه به محدودیت‌ها و پامال‌شدن ابتدایی‌ترین حقوق بشری و کرامت انسانی‌ شان و وضعیت وحشتناکی که آنها [دختران و زنان افغانستان] در آن قرار دارند، به تقویت صدای آنها کمک کنیم.”

طالبان در ماه می ۲۰۲۲ به تمام زنان دستور دادند که در بیرون از خانه حجاب کامل داشته باشند و اجرای این ممنوعیت را به بستگان مرد این زنان سپردند و گفتند که در صورت عدم اعتنا به این دستور مجازات خواهند شد. حکومت این گروه بازداشت زنان و دختران را به دلیل آنچه “بدحجابی” خوانده، از اوایل سال گذشته میلادی آغاز کرد.

کارشناسان شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، به تاریخ دوم فبروری (۱۳ دلو) در مورد بازداشت و توقیف خودسرانۀ زنان توسط طالبان زیر نام “بدحجابی” و نیز گزارش‌ها در مورد بدرفتاری با زنان، به شدت ابراز نگرانی کردند.

این کارشناسان از طالبان خواستند که از بازداشت، توقیف و بدرفتاری خودسرانه با زنان و دختران افغان تحت نام “بدحجابی” دست بردارند و کسانی را که مسوول این تبعیض گسترده نظام مند بر اساس جنسیت استند، پاسخگو قرار دهند.

اما قبلاً محمدخالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، در همایشی در ولایت خوست، بازداشت زنان و دختران را به دلیل حجاب رد کرده و گفته بود که مامورین طالبان گداها را از سطح شهر گردآوری کرده اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا