افغانستان

افغانستان و چهار کشور دیگر خواهان پاسخ‌گویی ایران در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی شدند

همزمان با نخستین سالگرد سقوط یک فروند هواپیمای اوکراینی در نتیجه‌ی شلیک موشک‌های ایرانی در تهران، افغانستان، کانادا، انگلستان، اوکراین و سویدن از ایران خواسته‌اند که برای خانواده‌های قربانیان و دولت‌های متأثر از این حادثه، شفافیت، پاسخ‌گویی و عدالت را تأمین کند.

در اعلامیه‌ی مشترک این کشورها که امروز «جمعه، ۱۹ جدی» از سوی وزارت امور خارجه‌ی کشور به نشر رسیده، همچنان از ایران خواسته شده است که گزارش کامل و همه‌جانبه را پیرامون حوادث و تصامیمی که منجر به این فاجعه شده، نیز اریه کند.

در اعلامیه تأکید شده است: «ما از ایران کماکان می‌خواهیم تا گزارش کامل و همه‌جانبه را پیرامون حوادث و تصامیمی که منجر به این فاجعه شد، به‌شمول اقدامات عینی جهت اطمینان از اینکه چنین رویدادی هرگز دوباره اتفاق نخواهد افتاد، ارایه کند.»

این کشورها که عضو «گروه بین‌المللی هماهنگی و پاسخ‌دهی به قربانیان پرواز  PS752» اند، گفته که خاطره‌ی آنانی را که جان‌های‌شان را از دست داده‌اند، گرامی می‌دارند و در اندوه خانواده‌ها، اقارب و دوستان آنان خودشان را شریک می‌دانند.

یک فروند هواپیمای مسافربری نوع بویینگ ۷۳۷ اوکراینی در هجدهم ماه جدی سال گذشته‌ی خورشیدی در نزدیکی فرودگاه تهران سقوط کرد. بعدا مشخص شد که این هواپیما هدف موشک‌های ایرانی قرار گرفته است.

در این سانحه تمامی ۱۷۶ مسافر به‌شمول ۱۳ شهروند افغانستان جان خود را از دست دادند.

در ۱۱ جدی سال جاری، اداره‌ی هوانوردی ملکی افغانستان اعلام کرد که دولت ایران تصمیم دارد به بازماندگان هر یک از قربانیان سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران، مبلغ ۱۵۰ هزار دالر امریکایی غرامت بپردازد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا