افغانستان

مقام طالبان: نکتایی نشانه مسیحیت است، محو کردن آن واجب است

یک مقام ارشد حکومت طالبان گفته است که نکتایی نشانه‌ای از صلیب مسیحیت است و به گفته وی بر مسلمانان واجب است که آن را از میان بردارند.

محمد هاشم شهید ورور، رییس عمومی دعوت و ارشاد حکومت طالبان در سخنرانی که نوار ویدیویی آن روز «چهارشنبه ۴ اسد» در شبکه‌های اجتماعی نشر شد، از افغان‌ها به خاطر پوشیدن نکتایی انتقاد کرد.

او گفت: “صبح و شام در تلویزیون‌ها می‌بینم که نکتایی به گردن آویخته‌ اند. گاهی اوقات در شفاخانه‌ها و محلات کار می‌روم، انجنیر و داکتر مسلمان افغان را می‌بینم که نکتایی به گردن کرده اند.”

این مقام طالبان افزود که تعریف نکتایی در اسلام مشخص است. او گفت: “نکتایی صلیب است. علامت صلیب است…حکم شریعت این است که محو شود، از بین برده شود، ختم شود. صلیب نشان کفری است. صلیب نشان شهادت عیسی (ع) در بین مسیحیان است.”

پس از حاکم شدن بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، طالبان مقرراتی را بر نحوۀ پوشش و لباس مردان وضع نکرده اند، اما با صدور فرمانی به زنان دستور داده اند که حجاب اسلامی را در اماکن عامه رعایت کنند.

با اینحال، تمام رهبران و مقام‌های طالبان پوشش یکسان داشته و پیراهن و تنبان و دستار می‌پوشند.

با آنکه پس از مسلط شدن طالبان، پوشیدن لباس‌های محلی در افغانستان بیشتر رایج شده و کمتر مردم لباس‌های غربی می‌پوشند، مجریان تلویزیون‌ها و برخی کارمندان مسلکی هنوز هم دریشی و نکتایی می‌پوشند.

حکومت‌های پیش افغانستان در گذشته نیز مقرراتی را بر پوشیدن لباس، کم از کم بر مقام‌ها و کارمندان دولتی، وضع کرده بودند.

پس از پیروزی انقلاب ثور و تهاجم قشون سرخ اتحاد شوروی بر افغانستان، حکومت آن وقت در سال ۱۹۷۹ به کارمندان حکومت دستور داد که از پوشیدن لباس‌های محلی افغانی اجتناب کرده و هنگام اجرای وظیفه دریشی بپوشند.

حامد کرزی و محمد اشرف غنی، روسای جمهور پیشین افغانستان نیز بیشتر پیراهن و تنبان به تن می‌کردند. کرزی حتا در سفرهای خارجی نیز با پیراهن تنبان و چپن افغانی می‌رفت، هرچند غنی در سفرهای خارجی دریشی به تن می‌کرد.

با آنکه رییس دعوت و ارشاد طالبان، نکتایی را نشانۀ صلیب مسیحیت خوانده است، گمان می‌رود که نکتایی در قرن ۱۷ میلادی به عنوان فیشن ابتدا در فرانسه رایج شد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا