افغانستان

کمیسیون حقوق بشر: وضع محدودیت برای دانش‌آموزان خلاف قانون اساسی است.

پس از تصمیم وزارت معارف کشور در مورد ممنوعیت دانش‌آموزان دختران بالاتر از سن ۱۲ سال، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که وضع هر نوع محدودیت بر حقوق و آزادی‌های کودکان خلاف اصول عمومی حقوق بشر، کنوانسیون‌های حقوق کودک و قوانین افغانستان است.

کمیسیون حقوق بشر امروز «پنج‌شنبه، ۲۱ حوت» با نشر اعلامیه‌ای گفته است که حق آموزش، آزادی بیان و دسترسی به مهارت‌های هنری از حقوق اولیه و اساسی همه‌ی کودکان، بدون تبعیض مبتنی بر سن و جنس است.

در اعلامیه همچنان آمده است که همه‌ی کودکان دختر و پسر می‌توانند از حقوق‌شان به‌صورت مساویانه و آزادنه در محدوده‌ی قوانین استفاده کنند.

در همین حال، کمیسیون حقوق بشر تأکید کرده است: «ایجاد هر نوع محدودیت بر حقوق و آزادی‌های کودکان، خلاف اصول عمومی حقوق بشر، کنوانسیون حقوق کودک و قوانین ملی افغانستان، به‌ویژه قانون اساسی و قانون حمایت از حقوق طفل است.»

این کمیسیون افزوده است که هر نوع تصمیم وزارت معارف مبنی بر خودداری از اشتراک کودکان در نشست‌ها و برنامه‌های عمومی، تجلیل و پذیرایی، باید در راستای حمایت از اصول آزادی، برابری و حفظ منافع علیای کودکان باشد.

در اعلامیه همچنان گفته شده است که این تصمیم نباید ترویج‌کننده‌ی تبعیض جنسیتی باشد.

وزارت معارف گفته بود که این تصمیم براساس درخواست و شکایت دانش‌آموزان و والدین آنان گرفته شده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا