افغانستانخبر برتر

شورای امنیت از طالبان خواست به تعهدش پایبند باشد.

شورای امنیت سازمان ملل متحده روز «دوشنبه ۸ سنبله» به قطعنامه‌ای رای داد که در آن از طالبان خواسته شده است تا به تعهدش مبنی بر تامین امنیت غیرنظامیانی که به دنبال خروج از افغانستان هستند عمل کند. در این قطعنامه به ایجاد «منطقه امن» که جزو درخواست فرانسه بود اشاره‌ای نشده است.

سیزده عضو از پانزده عضو شورای امنیت به متنی که از سوی ایالات متحده آمریکا، فرانسه و بریتانیا تهیه شده بود رای مثبت دادند در حالی که چین و روسیه رای ممتنع خود را اعلام کردند.

در این قطعنامه گفته شده است که شورای امنیت «انتظار دارد» طالبان پس از خروج نیروهای آمریکایی به تمام «تعهدات» خود به‌ویژه درباره «خروج امن» و «برنامه‌ریزی شده» افغان‌ها و اتباع خارجی از افغانستان عمل کند.

این قطعنامه به بیانیه طالبان در ۲۷ اگست اشاره دارد که در آن گفته شده بود که افغان‌ها می‌توانند هر زمان که بخواهند به خارج از کشور سفر کنند و از طریق گذرگاه‌های مرزی چه هوایی و چه زمینی افغانستان را ترک کنند.

در قطعنامه امروز شورای امنیت به ایجاد «منطقه امن» یا منطقه حفاظت شده که از سوی امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه پیشنهاد شده بود،‌ اشاره‌ای نشده است.

رئیس جمهوری فرانسه روز یکشنبه اعلام کرد که پاریس و لندن از سازمان ملل متحد برای ایجاد چنین «منطقه امنی» در کابل به ویژه برای ادامه عملیات «بشردوستانه» درخواست خواهند کرد. وی گفته بود که فکر می‌کند این طرح کاملا قابل اجرا باشد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا