اخبار صحتجهانشاهد

زنی که با تزریق واکسن کرونا میلیونر شد.

زنی اهل میشیگان پس از شرکت در بخت‌آزمایی آن ایالت میلیونر شد. تمام ساکنان این ایالت که دست‌کم یک نوبت واکسن کرونا زده بودند، حق داشتند در آن بخت‌آزمایی شرکت کنند.

کریستین دووال اهل بلومفیلد تاون‌شیپ میشیگان، در بخت‌آزمایی «واکسن بزن جایزه ببر»  دو میلیون دالر برنده شد.

کارگروه حفاظتی ایالت میشیگان برای آموزش عمومی در مورد واکسن کووید و مقابله با واکسن‌هراسی، در ماه ژانویه تأسیس شد و تشویق مردم از طریق بلیت بخت‌آزمایی یکی از برنامه‌های آن بود. این کارگروه اعلام کرد که خانم دووال برنده جایزه بزرگ این قرعه‌کشی شده است و چندین جوان نیز بورسیه دانشگاه برده‌اند.

خانم دووال که به مدت ۱۳ سال با همسر و سه فرزندش ساکن مشیگان بوده است، در ماه آوریل واکسن زده بود. او پس از برنده شدن گفت که این پول «کمک می‌کند به همه آرزوهامان برسیم». خانم دووال قصد دارد با این پول خرج دانشگاه فرزندانش را بدهد و خانه‌اش را نوسازی کند. او افزود برنامه دارد کمی از پول بخت‌آزمایی را هم برای حمایت از تأمین سلامت روان به خیریه ببخشد.

خانم دووال گفت «واقعاً خوش‌اقبالیم و می‌خواهیم این پول را با نیازمندان تقسیم کنیم.»

«دوران همه‌گیری برای همه سخت بود و معتقدیم حالا بیش از همیشه نیاز به خدمات تأمین سلامت روان داریم. به همین دلیل می‌خواهیم بخشی از این جایزه بزرگ را در راه تأمین خدمات سلامت روان به جامعه ببخشیم.»

او افزود «قلباً حس می‌کنم باید در این راه کمک کنم.»

هدف از برگزاری این قرعه‌کشی شبیه بخت‌آزمایی، تشویق مردم به تزریق واکسن کووید-۱۹ در ایالت میشیگان بود و جوایز آن ۵ میلیون دالر پول نقد و چندین بورسیه تحصیلی بود. این جوایز از محل بودجه فدرال این ایالت برای مقابله با ویروس کرونا تأمین شده بود.

ساکنان بزرگسال ایالت میشیگان که دست‌کم یک نوبت واکسن کرونا تزریق کرده بوده باشند، واجد شرایط ثبت نام در این قرعه‌کشی در ماه ژوئیه بودند تا برنده جوایز دو و یک میلیون دالری آن باشند. کسانی که در ماه ژوئیه نوبت اول واکسن‌شان را زده بودند نیز روزانه در قرعه‌کشی‌های ۵۰ هزار دالری شرکت داده می‌شوند. از افراد ۱۲ تا ۱۷ ساله‌ای که واکسن زده‌اند نیز دعوت شد تا در قرعه‌کشی ۹ بورسیه تحصیلی چهارساله، هر یک به ارزش ۵۵ هزار دالر، شرکت کنند.

هدف نهایی از برگزاری این بخت‌آزمایی، رسیدن به هدف تزریق دست‌کم یک نوبت واکسن کرونا به ۷۰ درصد جمعیت ایالت میشیگان بوده است. این ایالت هنوز کمی با تحقق کامل این هدف فاصله دارد و آن درصد را تاکنون به ۶۵ رسانده است. اما مقامات می‌گویند برگزاری این بخت‌آزمایی‌ها در تسریع اجرای طرح واکسن در تابستان مؤثر بوده است.

گرچن ویتمر، فرماندار میشیگان، در نشست مطبوعاتی روز دوشنبه گفت: «به لطف تلاش‌های بسیاری، و به لطف اهالی میشیگان که رفتند واکسن زدند، طرح «واکسن بزن جایزه ببر» در این ایالت کارساز بود.»

خانم ویتمر گفت: «همه متخصصان سلامت عمومی می‌گویند همیشه وسط تابستان نرخ واکسن‌ زدن نسبت به باقی اوقات سال کاهش می‌یابد. چه واکسن آبله‌مرغان باشد، چه سرخک و چه کووید-۱۹. مثلاً در سراسر ماه ژوئن دیدیم هفته به هفته از تعداد کسانی که واکسن می‌زنند کم می‌شود. اما اجرای طرح بخت‌آزمایی این روند را معکوس کرد.»

در ماه ژوئیه، نرخ تزریق اولین نوبت واکسن افزایش منظم داشت و از ۲۸ هزار و ۷۷۰ نفر در هفته اول این ماه به ۴۱ هزار و ۱۵۰ نفر در هفته آخر رسید که نشان از افزایش نسبی دست‌کم ۵ درصدی در هر هفته داشت.

خانم ویتمر گفت: «هم‌چنان خواهیم کوشید به سراغ مردم برویم، به سؤالات‌شان پاسخ دهیم، و به آنان در واکسن زدن کمک کنیم.»

او افزود: «برگزاری بخت‌آزمایی فقط یکی از راهبردهایی بود که برای ترویج واکسن‌زنی به کار بردیم. هنوز راه دشواری پیش رو داریم، اما به هدف خواهیم رسید.»

© The Independent

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا