افغانستانخبر برتر

معاون دبیرکل سازمان ملل: از غیرنظامیان به‌ویژه زنان و اقلیت‌ها محافظت شود.

مارتین گریفتیس، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های اضطراری این سازمان می‌گوید که گروه طالبان و سایر طرف‌ها در افغانستان باید از غیرنظامیان و به‌ویژه زنان و اقلیت‌ها محافظت کنند.

استفان دوجاریک، سخن‌گوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز گذشته «یک‌شنبه، ۱۴ سنبله» در خبرنامه‌ای گفته است که مارتین گریفتیس این موضوع را در دیدار با شماری از رهبران طالبان از جمله عبدالغنی برادر، معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر، در شهر کابل مطرح کرده است.

به نقل از خبرنامه، آقای گریفتیس همچنین گفته است که طالبان و سایر طرف‌ها در افغانستان باید حقوق، امنیت و رفاه زنان را تضمین کنند.

از سویی هم، او بر تعهد جامعه‌ی بشردوستانه برای ارایه‌ی کمک‌ها و حمایت‌های بشردوستانه‌ی بی‌طرف و مستقل به میلیون‌ها نفر از مردم نیازمند در افغانستان و نقش مهم زنان در ارایه‌ی این کمک‌ها تأکید کرده است.

رهبران طالبان هم در مقابل تعهد کرده‌اند که امنیت و مصونیت کارمندان امور بشردوستانه و دسترسی بشردوستانه به افراد نیازمند را تضمین می‌کنند. این افراد همچنین گفته‌اند که طالبان به کارمندان امور بشردوستانه – اعم از زن و مرد – آزادی گشت‌وگذار می‌دهند.

طالبان در دیدار با معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه و هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های اضطراری این سازمان تأکید کرده‌اند که با جامعه‌ی بشردوستانه همکاری می‌کنند تا از کمک‌رسانی به مردم افغانستان اطمینان حاصل شود.

همچنین سخن‌گوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که در روزهای آینده مارتین گریفتیس با نمایندگان سازمان‌های بشردوستانه و غیردولتی نیز در افغانستان دیدار می‌کند.

این درحالی است که قبلا سازمان ملل متحد اعلام کرده بود که افغانستان با یک فاجعه‌ی انسانی روبه‌رو است.

براساس اعلام این سازمان، نزدیک به نیمی از جمعیت ۳۸ میلیونی افغانستان نیازمند کمک‌های بشردوستانه هستند. این سازمان افزوده بود که از هر سه شهروند افغانستان یکی از آنان نمی‌داند که وعده‌ی غذایی بعدی‌اش از کجا تأمین می‌شود.

سازمان ملل متحد همچنین تأکید کرده بود که تقریبا نیمی از کودکان زیر پنج سال در ۱۲ ماه آینده دچار سوء تغذیه شدید خواهند شد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا