افغانستانخبر برتر

نشست ترویکای گسترش‌یافته در مورد افغانستان در اسلام‌آباد آغاز شد.

نشست ترویکای گسترش‌یافته با حضور نمایندگان پاکستان، چین، روسیه و امریکا در شهر اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان شروع شد.

منصور احمد خان، سفیر پاکستان در کابل امروز «پنج‌شنبه، ۲۰ عقرب» در تویتی گفته است که این نشست با سخنرانی شاه‌محمود قریشی، وزیر امور خارجه‌ی پاکستان آغاز شده است.

همچنین روزنامه‌ی پاکستانی «اکسپرس تریبیون» گزارش کرده است که در این نشست ترویکای گسترش یافته، هیأت گروه طالبان که به پاکستان سفر کرده است، نیز حضور خواهد داشت.

اشتراک‌کنندگان در این نشست در تلاشند تا بر گروه طالبان فشار وارد کنند که به تعهدات خود از جمله تشکیل دولت فراگیر، حمایت از زنان و حقوق زنان و عدم استفاده‌ی مجدد از خاک افغانستان توسط گروه‌های تروریستی علیه سایر کشورها، عمل کند.

اکسپرس تریبیون گزارش کرده است کشورهای عضو ترویکای گسترش‌یافته معتقدند که طالبان هنوز تعهدات‌شان در این موارد را عملی نکرده‌اند.

یک دیپلمات ارشد غربی به این روزنامه گفته است که آنان منتظر اقدامات عملی طالبان اند. او اما خاطرنشان کرده است که در این نشست ترویکای گسترش‌یافته، موضوع به‌رسمیت‌شناختن طالبان مطرح نیست.

این نشست درحالی برگزار می‌شود که روز گذشته یک هیأت بلندرتبه‌ی طالبان به ریاست امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه‌ی طالبان به اسلام‌آباد رفت. ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان روز گذشته در یک کنفرانس خبری گفت که سفر این هیأت به اسلام‌آباد به‌دعوت رسمی پاکستان انجام می‌شود.

قبل از آن اما، عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان در تویتی گفته بود که امیرخان متقی را در این سفر سرپرستان وزارت‌های صنعت و تجارت و مالیه‌ی این گروه همراهی می‌کند.

همچنین به گفته‌ی او، یک گروه کاری نیز در ترکیب این هیأت شامل است.

عبدالقهار بلخی گفته بود که گسترش روابط دو جانبه میان افغانستان و پاکستان، اقتصاد، تجارت، وضعیت مهاجرین و سهولت در رفت‌وآمد مهاجرین محور بحث دیدارهای این هیأت طالبان با مقامات پاکستانی خواهد بود.

این سفر امیرخان متقی به اسلام‌آباد نخستین سفر هیأت بلندرتبه‌ی طالبان به پاکستان پس از سقوط افغانستان به‌دست این گروه است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا