افغانستان

شکردخت جعفری برنده‌ جایزه‌ «مبتکر سال» در بریتانیا شد

شکردخت جعفری، مخترع و نخستین فیزیک‌دان طبی زن اهل افغانستان به‌عنوان مبتکر سال، جایزه «دینامیک» سال ۲۰۲۴ را در بریتانیا بدست آورده است.

خانم جعفری روز (چهارشنبه، ۱۲ ثور) با نشر پستی در فیس‌بوک گفته است که از دریافت این جایزه خوشحال است.

او از مرکز فناوری دانشگاه ساری بریتانیا برای نامزدی تیم شرکت تحت مدیریتش به‌نام «TrueInvivo» سپاس‌گزاری کرده است.

بر اساس اطلاعاتی که وبسایت «پلاتینیوم» منتشر کرده، در کنار خانم جعفری، چهار نفر دیگر نیز به مرحله‌ی نهایی دریافت این جایزه رسیده بودند.

شکردخت جعفری اصالتا از ولایت دایکندی در افغانستان است و اکنون در بریتانیا زندگی می‌کند.

خانم جعفری شش‌ساله بود که همراه با خانواده‌اش به ایران مهاجر شد و تحصیلات خود را تا پایان دوره‌ی لیسانس در این کشور ادامه داد.

خانم جعفری در سال ۲۰۰۴ میلادی از ایران به افغانستان بازگشت و در دانشگاه کابل مشغول تدریس شد. او همزمان به‌عنوان نماینده‌ی وزارت تحصیلات عالی، در کمیسیون انرژی اتمی افغانستان نیز عضویت داشت و از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ به‌عنوان «سوپروایزر دیپارتمنت رادیولوژی» انستیتوت طبی فرانسه برای اطفال (اف‌ام‌آی‌سی) نیز کار کرد.

او در ماه اکتبر سال ۲۰۱۰ میلادی با بورس تحصیلی سازمان بین‌المللی انرژی اتمی، به بریتانیا رفت تا تحصیلات خود را در مقطع ماستری در رشته‌‌ی فیزیک طبی در دانشگاه ساری ادامه دهد.

خانم جعفری پس از پایان دوره‌ی ماستری، تحصیلات خود را در مقطع دکترا نیز در دانشگاه ساری ادامه داد و در سال ۲۰۱۵ میلادی از دوره‌ی دکترا فارغ‌التحصیل شد و سپس با نوشتن بیش از ۴۰ مقاله‌ی علمی و دو اختراع مهم، تبدیل به نخستین فیزیک‌دان طبی زن از افغانستان شد.

نخستین اختراع خانم جعفری «دستگاه دوزسنج» برای ثبت تشعشعات پرتودرمانی سرطان بود که در سال ۲۰۱۹ میلادی در بریتانیا ثبت شد.

او این دستگاه را زمانی اختراع کرده بود که با بیماری سرطان سینه دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد و به‌دلیل این‌که هنوز تأیید کمیته قوانین طبی بریتانیا را دریافت نکرده بود، داکتران اجازه‌ی استفاده از آن را برای درمان مخترع که سومین فرزند خود را نیز باردار بود، نداشتند.

اختراع دوم خانم جعفری در ادامه‌ی اختراع اولش، با عنوان «اندازه‌گیری سه بعدی دوز اشعه» در سال ۲۰۲۱ میلادی ثبت شد. این اختراع یک سیستم سه بعدی دوزسنجی است که در داخل بدن بیمار سرطانی قرار داده می‌شود، وقتی بیمار تحت درمان رادیوتراپی قرار می‌گیرد، مقدار دقیق تشعشع دریافتی بدن بیمار را ثبت می‌کند و داکتران با خوانش آن، سنجش میزان اشعه‌ی دریافتی بدن بیمار را در می‌یابند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا