افغانستانخبر برتر

اشرف غنی: کارنامه‌ام نابود شد.

محمداشرف غنی، رییس جمهور پیشین کشور حدود پنج ماه پس از سقوط حکومتش به دست طالبان، در مورد اتفاقات اخیر مصاحبه کرده است.

غنی به مسایل مختلف، از جمله مذاکرات با طالبان، مشکلات حکومت‌داری، سیاست‌های امریکا، فروپاشی ارتش، سقوط کابل، خروج از کشور، اتهامات انتقال پول و مسایل از این قبیل پرداخته کرده است.

وی این موارد را در گفت‌وگو با سر نیک کارتر در برنامه «Today» رادیو ۴ بی‌بی‌سی که روز «پنج‌شنبه، ۹ جدی» نشر شد، مطرح کرده است.

رییس جمهور پیشین کشور در این گفت‌وگو افزوده است که خشم مردم و این که او مقصر سقوط نظام و فروپاشی ارتش خوانده می‌شود را درک می‌کند.

به گفته غنی، مردم حق دارند که او را مسوول بدانند، زیرا وی هیچ‌گاه برخلاف حامد کرزی، بالای شرکای بین‌المللی خود انتقاد نمی‌کرد.

او گفته است که همه کارنامه‌اش نابود شده است و با زیر پا شدن ارزش‌هایش، همه تقصیر به دوش وی افتاده است.

اشرف غنی در این گفت‌وگو، اعتماد به شرکای بین‌المللی برای مقابله با طالبان را اشتباه خود و علت اصلی سقوط نظام عنوان می‌کند.

وی تصریح که هیچ‌گاهی با توافق‌نامه صلح دوحه موافق نبود و در ادامه از گفت‌وگو با طالبان کنار گذاشته شد.

هم‌چنان غنی می‌گوید که مقامات امریکایی پس از توافق با طالبان، از او با تعیین ضرب‌الاجل، درخواست کردند که پنج هزار زندانی طالبان را رها کند و این از عوامل سقوط نظام در ماه اگست بود.

به باور او، دادن فرصت‌های تحمیلی به خارجی‌ها سبب محدود شدن قدرتش شد و هم‌چنان تقسیم قدرت با عبدالله عبدالله نیز کار وی را با چالش روبه‌رو کرد.

وی می‌گوید که به ذهنش خطور نمی‌کرد که بعد از ظهر آن روز کشور را ترک می‌کند.

اشرف غنی گفت: «من مجبور بودم خود را قربانی کنم تا کابل را نجات بدهم و خودم را در معرض شرایطی قرار بدهم که واقعیت داشت. یک کودتای خشن، نه یک توافق سیاسی یا یک روند سیاسی که مردم در آن مشارکت داشته باشند.»

رییس جمهور و سرقوماندان اعلای قوای مسلح پیشین افزود که قرار بود به خوست برود، اما در ادامه خبر شد که خوست و ننگرهار نیز پیش‌تر به دست طالبان سقوط کرده است.

به گفته غنی، پس از این‌که حمدالله محب از فروپاشی قطعه پی‌پی‌اس و بسم‌الله خان از فروپاشی ارتش خبر دادند و اذعان شد که دیگر توانایی حفاظت از وی و پایتخت وجود ندارد، افغانستان را ترک کرد.

اشرف غنی گفته است:«من نمی‌دانستم که کجا می‌رویم. تنها وقتی سوار چرخ‌بال شدیم، مشخص شد که ما کشور را ترک می‌کنیم‌. این واقعا اتفاق ناگهانی بود.»

او اما در بخش دیگر صحبت‌هایش که در تناقض با این موضوع قرار داد، گفته است که تنها به دلیل جلوگیری از ویرانی کابل، تصمیم خروج را گرفت.

اشرف افزوده است که دو گروه متفاوت از طالبان از دو جهت در حال وارد شدن به کابل بودند و هنگامی که او فرار کرد، احتمال وقوع یک درگیری بین آنان بسیار بود و شهری با جمعیت پنج میلیون نفر در معرض نابودی قرار داشت.

غنی در مورد اتهامات انتقال پول گفت که وی به پول نیاز نداشته است و سازمان ملل باید در این زمینه تحقیق کند.

او در پایان مصاحبه‌اش نیز در بحث ارایه و تسهیل کمک‌ها، حکومت‌داری و تدویر لویه‌جرگه به طالبان توصیه‌هایی داشته است.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که غنی در چند روز پس از خروج از کشور و سقوط نظام به دست طالبان، در پیام ویدیویی از امارات متحد عربی گفت که نقشه کشتن وی در ارگ طرح شده بود ازین رو کشور را ترک کرد.

در ادامه ادعاهایی مطرح شد که بر بنیاد آن، غنی و همراهانش دست‌کم ۱۶۹ میلیون دالر را با چرخ‌بال‌های نظامی از کشور بیرون کرده‌اند.

این اظهارت مبنی بر رد ادعای انتقال پول به بیرون از کشور از سوی وی در حالی مطرح می‌شود که در تازه ترین بررسی‌های یک نهاد بین‌المللی، اشرف غنی در فهرست نهایی فاسدترین فرد سال قرار گرفت.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا