افغانستانخبر برتر

ملا هبت‌الله به اعضای طالبان: ظلم نکنید و به عفو عمومی پابند باشید.

سخنگویان و منابع طالبان متنی از توصیه‌های ملاهبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان را که گفته شده است در «گردهمای بزرگ با مسوولان و مقامات ولایت قندهار» مطرح کرده است، نشر کرده‌اند.

این توصیه‌ها شامل موارد معتدد می‌شود که بر رعایت عفو عمومی از سوی طالبان تأکید شده است. بخشی از این توصیه‌ها ناظر بر روابط درونی طالبان است.

طبق اعلام طالبان، ملا هبت‌الله آخندزاده به نیروهای طالبان توصیه کرده است که عفو اعلام شده از سوی او را احترام کنند. او هم‌چنان تأکید کرده است که به کارمندان نظام پیشین به علت «جرم‌های قبلی» جزا داده نشود.

براساس متنی که محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان نشر کرده، ملا هبت‌الله گفته است که هر فرد این وطن محترم است و قدر و عزتی که مردم در کشور دارند، در بیرون نیست و باید هیچ  افغانی از کشور بیرون نشود. او از مسوولان، عالمان، بزرگان قوم، والیان و ولسوالان طالبان خواسته است که کسانی را که می‌خواهند از کشور بیرون شوند، قناعت بدهند که در وطن بمانند.

او از مقام‌های طالبان خواسته است که «وسیله امن» مردم شوند و عزت آن‌ها را حفظ کنند؛ زیرا تمام افغان‌ها از آن‌ها توقع دارند.

رهبر طالبان توصیه‌هایی را نیز درباره روابط درونی این تحریک مطرح کرده است. او خطاب به اعضای طالبان گفته است که خودشان مسوولیت را نخواهند و اگر بزرگان مسوولیتی را به آن‌ها سپردند، از امرشان اطاعت و مسوولیت را اجرا کنند.

ملا هبت‌الله به افرادش دستور داده است که براساس اصول، طرزالعمل و لایحه مسوولیت‌های واگذار شده را به پیش ببرند و از فعالیت خودسرانه خودداری کنند.

او گفته است: «قسمی مسوولیت را انجام دهید که فردا با چشمان باز طرف مردم دیده بتوانید. به خاطر انجام بهتر مسوولیت همیشه مشوره علما را بگیرید.»

رهبر طالبان به افراد خود توصیه کرده است که تمام افغانان را همانند برادرشان فکر کنند.

او هم‌چنان از افراد تحت امرش خواسته است که هیچ‌گاهی بر مردم ظلم نکنند، مردم را نزنند که نتیجه ظلم بد است.

به افراد طالبان از سوی رهبرشان توصیه شده است که از «اسبابی که خداوند» در اختیار آن‌ها گذاشته است، برای «ظلم و بزرگ‌نمایی» استفاده نکنند و در اجرای مسوولیت از عاجزی کار بگیرند.

رهبر طالبان هم‌چنان تأکید کرده است: «برای عدالت یک‌جا مبارزه کنید و برای هرکسی حق خودش را بدهید. در مسوولیت زورگویی نکنید، لحاظ اندیوالی را نکنید و براساس زبان و قوم به کسی وظیفه ندهید، بل‌ براساس استعداد وظیفه بدهید. بزرگان را احترام کنید، از آنان شکایت نکنید، عزت کنید و هیچ کار را بدون اجازه بزرگان انجام ندهید».

ملا هبت‌الله هم‌چنان بر هماهنگی خوب بین اعضای طالبان و نیز عدم مداخله در امور یک‌دیگرشان تأکید کرده است.

رعایت اخلاق خوب در هنگام تلاشی، گزمه‌های شبانه، تامین امنیت مردم و ایستادن قاطع با نظام طالبان از دیگر توصیه‌های ملا هبت‌الله آخنده‌زاده است.

او در پایان تأکید کرده است که طالبان در آزمون بزرگ قرار دارند و از اعضا خواسته است که از این امتحان موفق بدرآیند و همه را دعوت کرده است: «بیایید تاریخ خوب جور کنیم.»

این توصیه‌ها در حالی صادر شده است که با ادامه ترور نظامیان پیشین و برخی از شهروندان غیرنظامی و کارمندان پیشین دولت، موضوع عفو عمومی که از سوی طالبان اعلام شده است با پرسش روبه‌رو شده است.

هم‌چنان برخی از افراد طالبان در ولایت‌ها از بی‌عدالتی در تقسیم امتیازات و امکانات و قدرت شکایت کرده‌اند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا