افغانستان

وزارت‌خارجه بریتانیا به ‘بی‌برنامگی و کوتاهی’ در انتقال شهروندان افغانستان متهم شد.

یک عضو سابق وزارت خارجه بریتانیا رویکرد این وزارتخانه در تخلیه شهروندان افغان در معرض خطر پس از تصرف این کشور توسط طالبان را “ناکارآمد” و “پر از هرج و خرج” توصیف کرده است.

رافائل مارشال، که تا زمان کناره‌گیری از وزارت خارجه در ماه سپتامبر از کارمندان ارشد این نهاد بود گفته است که در ستاد بحران این وزارتخانه تعداد کافی کارمند وجود ندارد و افزوده که گزینش افغان‌هایی که توسط هواپیماهای بریتانیایی از آن کشور خارج شدند “بدون برنامه و ناکافی” بود.

وی افزوده است که به دلیل کمبود نیرو، هزاران ایمیل حاوی درخواست کمک از بریتانیا خوانده نشد.

این مقام سابق وزارت خارجه بریتانیا در گواهی کتبی ارائه شده به کمیته روابط خارجی پارلمان این کشور گفته است که احتمالا تا ۱۵۰۰۰۰ شهروند افغان که به دلیل ارتباط با بریتانیا در معرض خطر قرار داشتند درخواست کردند از افغانستان تخلیه شوند اما به کمتر از ۵ درصد آنان کمک شد.

وی افزوده است که “واضح است که برخی از کسانی که برجا گذاشته شدند تا کنون به دست طالبان به قتل رسیده‌اند.”

 

رافائل مارشال در گواهی خود دومینیک راب، وزیر امور خارجه وقت بریتانیا را هم متهم کرده که در تصمیم‌گیری “کند عمل کرد.”

او گفته است که ساعت‌ها طول می‌کشید تا آقای راب به ایمیل‌ها پاسخ دهد و افزود که وزیر خارجه “به طور کامل وضعیت را درک نکرده بود.”

در روزهای منتهی به سقوط کابل به دست طالبان، آقای راب تعطیلات خود را می‌گذراند و در همان زمان هم احزاب مخالف و برخی رسانه‌ها او را متهم کردند که به جای اینکه فورا به لندن بازگردد و اوضاع را زیر نظر بگیرد، همچنان در مرخصی بود. دامینیک راب بعدا از وزارت خارجه کنار رفت و در حال حاضر، سمت دیگری در دولت دارد.

سخنگوی دولت بریتانیا در واکنش به اظهارات رافائل مارشال گفته است که کارکنان این وزارتخانه “به شکلی خستگی ناپذیر در اجرای بزرگترین ماموریت در نوع خود” تلاش کردند. یک منبع نزدیک به آقای راب هم اظهار داشته که در آن زمان، مساله اصلی در عملیات تخلیه افغانستان تأیید هویت متقاضیان خروج از افغانستان و انتقال ایمن آنان بود و نه سرعت تصمیم‌گیری.

وی افزوده است که پس از تسلط طالبان بر کابل، پایتخت افغانستان، بریتانیا ۱۵۰۰۰ نفر را از افغانستان خارج کرد که شامل ۵۰۰۰ تبعه بریتانیا، ۸۰۰۰ افغان و ۲۰۰۰ کودک بود. به گفته این منبع دولتی، بریتانیا همچنان پس از پایان عملیات انتقال از افغانستان، به تلاش برای خارج کردن افراد از آن کشور ادامه داد و توانست ۳۰۰۰ نفر را خارج کند و این عملیات همچنان ادامه دارد

 

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا