افغانستانجهانخبر برتر

دیپلمات‌های سازمان ملل: طالبان در حال حاضر اجازه‌ی ورود به سازمان ملل را ندارند.

شماری از دیپلمات‌های سازمان ملل می‌گویند بعید است که نشست کمیته‌ی این سازمان به طالبان و حکومت نظامی میانمار اجازه دهد که در این سازمان جهانی متشکل از ۱۹۳ عضو، نماینده‌ای داشته باشند. این نشست قرار است امروز برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پذیرش طالبان یا حکومت نظامی میانمار از سوی سازمان ملل گامی در جهتی به رسمیت شناختن بین‌المللی خواهد بود که هر دو به دنبالش هستند.

طبق این گزارش، یک کمیته ۹ نفره تأیید اعتبارنامه سازمان ملل متحد شامل روسیه، چین و ایالات متحده در مقر سازمان ملل برای بررسی اعتبارنامه تمام ۱۹۳ عضو برای نشست جاری مجمع عمومی سازمان ملل تشکیل می‌شود.

چهار دیپلمات که خواستند هویت‌شان فاش نشود، به رویترز گفته‌اند که این کمیته احتمالا تصمیم خواهد گرفت که سفیران فعلی افغانستان و میانمار در کرسی‌های خود باقی بمانند.

سپس این کمیته که شامل باهاما، بوتان، شیلی، نامیبیا، سیرالئون و سوئد نیز می‌شود، گزارش خود را در مورد اعتبارنامه‌ی تمام اعضا تا قبل از پایان سال برای تصویب به مجمع عمومی سازمان ملل ارسال خواهد کرد.

این دیپلمات‌ها می‌گویند که کمیته و مجمع عمومی بنابر روال سنتی در مورد اعتبارنامه‌ها با اجماع تصمیم می‌گیرند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که تمایل طالبان برای به رسمیت‌شناخته‌شدن از سوی مجامع بین‎المللی تنها اهرم فشار است. سایر کشورها باید برای تشکیل حکومت فراگیر و احترام به حقوق همه، به ویژه حقوق زنان، در افغانستان از این اهرم استفاده کنند.

سهیل شاهین، نماینده‌ی معرفی‌شده‌ی طالبان در سازمان ملل، اوایل ماه جاری در تویتر خود نوشت: «ما تمام شرایط لازم برای احراز کرسی افغانستان در سازمان ملل را داریم. امیدواریم الزامات قانونی جایگزین ترجیحات سیاسی شود.»

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا