جهانخبر برتر

جو بایدن: پوتین تصمیم حمله به اوکراین را گرفته است.

جو بایدن، رییس جمهور امریکا، روز «جمعه، ۲۹ دلو»، در یک نشست خبری اعلام کرد که وی متقاعد شده است که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه تصمیم حمله به اوکراین را گرفته است. بایدن اما تأکید کرد که فضا برای دیپلماسی هم‌چنان باقی است.

رییس جمهور امریکا در پاسخ به این پرسش که آیا همتای روسی‌اش تصمیم حمله به اوکراین را گرفته است، گفت: «از این لحظه، من متقاعد شده‌ام که او این تصمیم را گرفته است. ما دلایلی برای این باور داریم.»

رسانه‌های امریکایی تحلیل کرده‌اند که این اظهارات یک چرخش قابل توجه در موضع جو بایدن را نشان می‌دهد که پیش‌تر گفته بود که معتقد نیست که پوتین تصمیم حمله به اوکراین را گرفته باشد، اما هشدار داده بود که روسیه در پی بهانه‌آفرینی برای حمله به اوکراین است. جو بایدن اظهار امیدواری کرد که دیپلماسی بتواند تنش‌ها را کاهش دهد. به باور او، دیپلماسی همیشه یک امکان است.

جو بایدن می‌گوید که مخالف منطق است که اگر باور کنیم که اوکراینی‌ها در حالی که ۱۵۰ هزار سرباز در مرزهایش حضور دارند، برای تشدید درگیری اقدام کنند.

رییس جمهو رامریکا گفته است: «دلایلی داریم که باور کنیم نیروهای روسی در هفته‌های آینده و در روزهای آینده قصد دارند به اوکراین حمله کنند.» او افزوده است که ایالات متحده معتقد است روسیه پایتخت اوکراین، کیف را هدف قرار خواهد داد.

دولت بایدن گفته است که اگر روسیه بخواهد راه حل دیپلماتیک امکان پذیر است، اما واشنگتن و متحدان اروپایی‌اش آماده‌اند در صورت تصمیم مسکو برای حمله، مجازات‌های سختی را وضع کنند.

رییس جمهور امریکا تصریح کرده است که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه این کشور و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه قصد داشتند در ۲۴ فبروری در اروپا دیدار کنند، اما او هشدار داد که هرگونه اقدام نظامی روسیه قبل از آن نشان می‌دهد که روسیه «درها را به روی دیپلماسی بسته است.»

از سوی دیگر، کامالا هریس، معاون رییس جمهور ایالات متحده، روز جمعه در کنفرانس امنیتی مونیخ با ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو، در مورد بحران اوکراین ابراز نگرانی کرد و متعهد شد که در تماس نزدیک با ناتو و متحدان ایالات متحده باقی بماند.

هریس به خبرنگاران گفت که غرب به شدت نسبت به اصل تمامیت ارضی و حاکمیت  ملی اوکراین متعهد است و همیشه به آن متعهد خواهد ماند. او تأکید کرده است که از راه حل سیاسی مسأله اوکراین حمایت می‌کند؛ زیرا به گفته او، این دیپلماسی مربوط به گفت‌وگوها و بحث‌هایی است که با روسیه داشته‌اند.

امریکا در حالی تأکید دارد که روسیه تصمیم حمله به اوکراین را گرفته است که این کشور به تازه‌گی اعلام کرده که برای ایجاد فضای دیپلماسی، شماری از نیروهایش را از مرز اوکران بیرون می‌کند. روسیه هم‌چنان داشتن هر نوع برنامه برای حمله به اوکراین را تکذیب کرده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا