افغانستان

سخنگوی سازمان ملل: آماده‌‌ایم در روند صلح افغانستان همکاری کنیم.

استیفان دوژاریک، «سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد» در یک نشست خبری روز «شنبه ۲۳ حوت» اعلام کرد که این سازمان آماده ‌است تا طرف‌های درگیر در افغانستان را برای رسیدن به صلح در این کشور، همکاری کند.
این مقام ملل متحد تأکید می‌ورزد که سازمان ملل آماده ‌است تا برای کمک به مردم افغانستان در صورتی که طرف‌های درگیر موافق باشند، نقش بازی کند.
استیفان دوژاریک در این باره بیان داشت:«ما آماده هستیم در صورت درخواست نقش داشتن ملل متحد در این روند، طرفین را یاری رسانیم، نقش ما همیشه به حمایت از مردم افغانستان متمرکز خواهد بود.»

در پاسخ به سوالی در مورد تلاش‌های دیپلوماتیک در سطح منطقه‌ و جهانی در مورد روند صلح افغانستان، این مقام سازمان ملل گفت که دبیرکل سازمان ملل با تمامی ذینفعان از جمله امریکا، روسیه و قطر و مقامات ترکیه در تماس بوده است.

او گفت:«دبیرکل ملل متحد با امریکایی‌ها ، روس‌ها ، قطری‌ها و ترک‌ها و بسیاری از طرف‌های دیگر در ارتباط بوده‌است. ما احساس می‌کنیم که از نظر هماهنگی و حرکت رو به جلو برای کمک به طرف‌های افغان برای دستیابی به صلح به خاطر مردم افغانستان حرکت مثبتی از جانب جامعه بین المللی نیز وجود دارد. »

همزمان با این، محمد اشرف غنی، رییس‌جمهور افغانستان و جنرال مک کینزی قوماندان فرماندهی مرکزی اردوی ایالات متحده امریکا در پیوند به روند صلح در کابل دیدار کردند.

ارگ ریاست جمهوری در بیانیه‌یی می‌گوید که در این دیدار دو طرف روی  وضعیت امنیتی و حمایت ایالات متحدۀ امریکا از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، بحث و تبادل نظر نموده و آنان از افزایش خشونت‌ها ابراز نگرانی کردند.

استیفان دوژاریک، سخن‌گوی دبیرکل سازمان ملل متحد همچنان گفت که بحث‌ها در بارۀ صلح افغانستان ادامه دارند و این سازمان هرچه در توان دارد برای موفقیت صلح دریغ نخواهد کرد. 

وی در این باره گفت:«ما بحث‌های خود را ادامه می‌دهیم و هرچه در توان داشته باشیم انجام خواهیم داد تا در چارچوبی که قبلاً در مورد آن صحبت کردم آن را انجام دهیم.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که قرار است نشست‌هایی دربارۀ صلح افغانستان در مسکو و استانبول برگزار شود.

حمدالله محب، مشارو امنیت ملی رییس‌جمهور غنی می‌گوید که حکومت افغانستان هیئت‌هایش را در نشست‌های مسکو و استانبول خواهد فرستاد.

هر دو نشست دربارۀ صلح افغانستان برگزار خواهد شد و در آن‌ها نماینده‌گان کشورهای منطقه و همین‌طور امریکا شرکت کنند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا