معلومات

وزارت معارف: ممنوعیت ترانه‌خوانی دختران بزرگ‌تر از ۱۲ سال موقف رسمی ما نیست.

وزارت معارف در پاسخ به واکنش‌های پیرامون اعمال محدودیت بر اشتراک دختران بزرگ‌تر از ۱۲ سال در ترانه‌خوانی، می‌گوید که این تصمیم بیانگر موقف و پالیسی رسمی این وزارت نیست و در صورت نیاز به اقدامات انضباطی متوسل می‌شود.

این وزارت روز «شنبه، ۲۳ حوت» با نشر خبرنامه‌ای اعلام کرد که به حمایت از «حق تعلیم و حق انتخاب همه دانش‌آموزان دختر و پسر جهت اشتراک در برنامه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی متعهد است».

در اعلامیه آمده است که «این وزارت قصد ندارد تا حقوق قانونی و تعلیمی دانش‌آموزان» را محدود کند.

بدین ترتیب رهبری وزارت معارف تصریح کرده است که نامه اخیر ریاست معارف شهر کابل «منعکس‌کننده موقف و پالیسی رسمی این وزارت نمی‌باشد».

مسوولان گفته‌اند که پس از تکمیل روند بررسی، نتایج آن را شریک می‌سازند و در صورت نیاز، «وزارت معارف متوسل به اقدام انظباطی نیز خواهد شد».

در اعلامیه آمده است که وزارت معارف افزون بر حمایت از سهم‌گیری دانش‌آموزان در فعالیت‌های اجتماعی که ترانه‌خوانی، سارندوی و فعالیت ورزشی را شامل است، به تشویق دانش‌آموزان نیز می‌پردازد.

به گفته مسوولان، رهبری وزارت معارف وظیفه خود می‌داند تا افزون بر حاصل کردن اطمینان از عهده‌دار بودن رهبری مکاتب در زمینه‌سازی مسوولیت برای اشتراک داوطلبانه دانش‌آموزان در این فعالیت‌ها، اقدامات پیش‌گیرانه‌ای را برای کاهش خطر بهره‌گیری از دانش‌آموزان دختر و پسر در مکاتب روی دست گیرد.

این وزارت تصریح کرده که است که همانند یک اداره عامه سکتوری، به ارایه «خدمات تعلیمی باکیفیت» ادامه می‌دهد و در پی کسب حمایت شهروندان و کمک‌کننده‌گان بین‌المللی برای تامین دست‌رسی به محیط آموزشی مصون است.

پیش‌تر وزارت معارف بر ترانه‌خوانی دختران بالای ۱۲ سال در برنامه‌های عمومی محدودیت وضع کرده بود.

پس از واکنش‌های گسترده در این مورد، مسوولان در این وزارت گفتند که این تصمیم به دلیل حجم درسی و جلوگیری از هدر رفتن وقت، پس درخواست والدین دانش‌آموزان گرفته شده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا