افغانستانخبر برتر

وزارت دفاع طالبان: مولوی مهدی مجاهد کشته شد.

بر اساس آنچه در اعلامیهٔ وزارت دفاع طالبان آمده، مهدی مجاهد، معروف به مولوی مهدی، در مرز بین ایران و افغانستان کشته شده‌است وقتی «می‌خواست به طرف ایران فرار کند.»

در این اعلامیه از مولوی مهدی به عنوان «سرکردهٔ بغاوت‌گران» یاده شده‌است. طالبان گفته‌اند که او «با چندتن از همراهانش به کوه‌ها متواری شده بود… طی روزهای گذشته به قصد فرار به کشور ایران، توسط منسوبین کشف و استخبارات سرحدی در نقاط مزری بین ولایت هرات و ایران، شناسایی و به جزای اعمالش رسید.»

افراد نزدیک به مهدی مجاهد هنوز به ادعای وزارت دفاع طالبان واکنش نشان نداده‌اند. منابع مستقل نیز گزارش نکرده‌اند. 

او‌ رئیس استخبارات طالبان در بامیان بود. اما پس از برکناری‌اش از این مقام، به‌ زادگاهش، بلخاب برگشت و در آنجا صدها تن از پیروان مسلح خود را علیه طالبان بسیج کرد.

طالبان ‌در ماه جون برای سرکوب او‌ به بلخاب نیرو فرستادند و پس از نزدیک به یک هفته جنگ، وزارت دفاع طالبان اعلام کرد که همه بخش‌های این ولسوالی را از افراد مولوی مهدی «پاکسازی کردند.»

برخی ناظران می‌گویند که علت اصلی درگیری بین او‌ و طالبان‌ اختلاف بر سر کنترل عواید معدن زغال سنگ بلخاب بود.

اما مولوی مهدی می‌گفت که اختلاف او با رهبری طالبان بر سر حقوق هزاره‌هاست و شکایت داشت که هزاره‌ها تا حد زیادی از اداره طالبان کنار گذاشته شده‌اند، و فقه جعفری مورد تبعیض قرار می‌گیرد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا