افغانستانخبر برتر

رهبر طالبان: فشارهای جهان بر ما نتیجه ندارد.

در حالی که جامعه بین‌المللی و ملل متحد تلاش دارند مقام‌های طالبان را به برداشتن ممنوعیت تحصیل و کار زنان وادار سازند، ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر گروه طالبان گفته است که «فشارهای آن‌ها بر ما هیچ فایده‌ای ندارد.»

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان با نشر اعلامیه‌ای در صفحه توییترش از دیدار ملا هبت‌الله آخندزاده رهبر طالبان با فرماندهان قول اردوهای این گروه خبر داده است.

براساس این اعلامیه، ملا هبت‌الله گفته است که با وجود حضور نیروهای نظامی از ۵۰ کشور در افغانستان، «افغان‌ها سر خم نکردند و آن‌ها را شکست دادند»، و حالا هم «فشارهای آنان بر ما فایده‌ای برایشان ندارد،‌ بلکه سبب بی‌اعتمادی بیشتر می‌شود.»

در اعلامیه آمده است که رهبر طالبان به فرماندهان قول اردوها برای استحکام نظام اسلامی و تطبق احکام شرعی هدایات لازم را داده است.

رهبر گروه طالبان تاکید کرده است که مردم افغانستان سکولاریسم نمی‌خواهند: «اگر مردم نظام سکولاریسم می‌خواستند، در این بیست سال از ما حمایت جانی و مالی نکرده، در برابر ما قیام می‌کردند.»

این چندمین باری است که سخنگویان طالبان از دیدار هبت‌الله آخندزاده با مقام‌های این گروه خبر می‌دهند، اما تا هنوز هیچ تصویر یا ویدیویی از اظهارات یا دیدارهای او نشر نشده است.

این اظهارات رهبر طالبان ظاهراً پاسخی به انتقادهای جامعه بین‌المللی از تصمیم‌های اخیر طالبان، به خصوص ممنوعیت تحصیل و کار زنان و دختران در سازمان‌های امدادی است.

برعلاوه تعلیق کار برخی سازمان‌های امدادی، ایالات متحده امریکا اعلام کرده است که محدودیت‌های جدید ویزا علیه مقام‌های برحال و سابق طالبان وضع کرده است.

طالبان پس از برگشت به قدرت در ماه آگست سال ۲۰۲۱، زنان را از زندگی اجتماعی و عامه کاملاً حذف کرده اند. زنان در این کشور از کار در ادارات خدمات عامه، رفتن به مکاتب ثانوی و دانشگاه، رفتن به پارک‌های تفریحی و سفر بدون محرم منع شده اند.

با گذشت بیش از یک و نیم سال از تسلط طالبان بر افغانستان، تاکنون هیچ کشوری اداره این گروه را به رسمیت نشناخته است. برعکس، محدودیت‌های روزافزون این گروه بر زنان و دختران و عدم رعایت حقوق بشر، احتمالاً منجر به انزوای بیشتر این گروه خواهد شد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا