افغانستانخبر برتر

نماینده قطر برای گفتگو با طالبان به کابل رفته است.

فرستاده ویژه ای از سوی امارت قطر به افغانستان فرستاده شده تا با نمایندگان امارت طالبان در کابل گفتگو کند. قطر محدودیت های طالبان بر زنان افغان را “نگران کننده” خوانده است.

بر اساس یک بیانیه وزارت خارجه طالبان، فرستاده وزیر امور خارجه قطر روز یکشنبه به کابل سفر کرد و با امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه اداره طالبان دیدار کرد.

این دیدار پس از آن صورت گرفت که اداره طالبان بر آموزش دختران و کار زنان در سازمان های بین المللی محدودیت های شدیدی وضع کرده است.

در میان انتقادات گسترده بین المللی از طالبان، امارت قطر این محدودیت ها را “عمیقا نگران کننده” خوانده است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان گفت: «مطلق بن ماجد القحطانی، فرستاده ویژه وزیر امور خارجه قطر با امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجه در کابل دیدار کرد.» بلخی افزود: «هر دو طرف در مورد هماهنگی سیاسی، استحکام روابط و کمک‌های بشردوستانه گفتگو کردند.» وزارت خارجه قطر تاکنون در مورد این ملاقات چیزی نگفته است.

هیچ کشور خارجی به طور رسمی اداره طالبان را به رسمیت نشناخته است، هر چند چین و پاکستان وزرای خارجه خود را در سال گذشته به کابل فرستادند و معاون نماینده ویژه سازمان ملل نیز اخیراً برای گفتگو در مورد حقوق زنان و کمک به آنها با برخی از سران طالبان دیدار کرد.

از حدود سال ۲۰۱۲ زمانی که طالبان علیه دولت مورد حمایت غرب در افغانستان جنگ خونینی را پیش می بردند، قطر به این گروه اجازه داد در پایتختش دفتری سیاسی برای خود باز کند.

این دفتر سیاسی به عنوان آدرسی برای پیشبرد مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان ایجاد شده بود و از سوی حاکمان وقت افغانستان به شدت مورد انتقاد قرار داشت.

طالبان بالاخره در پی امضای توافقنامه دوحه با امریکا، قدرت را در ماه آگست سال ۲۰۲۱ از طریق جنگ و خلاف تعهدات شان در این توافقنامه دوباره به دست گرفتند. در پی آن نیرو های بین المللی با سراسیمگی افغانستان را ترک کردند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا