افغانستان

متقی به امیر عبداللهیان: اگر شما حکومت همه‌شمول جایی دیده‌اید، به ما هم نشان بدهید

یک مقام وزارت خارجه طالبان گفته که امیرخان متقی، وزیر خارجه این گروه در گفت‌وگویی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران گفته که اگر یک حکومت فراگیر در جهان وجود دارد، به او نشان دهد.

آنها در حاشیه نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند ازبیکستان دیدار کردند.

ذاکر جلالی، از مقام‌های وزارت خارجه طالبان در صفحه کاربری خود در توییتر نوشته که در این گفت‌وگو آقای امیرعبداللهیان از آقای متقی پرسید که آیا طالبان حکومت فراگیر تشکیل خواهند داد.

به نوشته جلالی، متقی در پاسخ به وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفت: «اگر شما یک نمونه حکومت به اصطلاح همه‌شمول در منطقه یا جهان به ما نشان دهید، ما آن را بررسی خواهیم کرد.»

این مقام طالبان افزوده که وزیر خارجه جمهوری اسلامی پس از این گفت‌وگو، دیگر موضوع حکومت «همه‌شمول» را یادآوری نکرد.

در روز نخست نشست دوروزه سمرقند، ویدئوی کوتاهی از دیدار امیرعبداللهیان و متقی پخش شد که در آن آقای امیرعبداللهیان هنگام استقبال از وزیر خارجه طالبان، خطاب به او می‌گوید: «آقای ملا متقی! ما ۲۱ ماه است که منتظر دولت فراگیریم. می‌خواهیم چنین حرف‌های شیرین از شما بشنویم.»

در ادامه این ویدئو، پاسخ وزیر خارجه طالبان مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد که توییت تازه ذاکر جلالی، روایتی از ادامه این گفت‌وگوی کوتاه در راهرو محل اقامت وزیر خارجه ایران در سمرقند باشد.

از گفت‌وگوهای رسمی آن دو در سمرقند گزارش دقیقی در دست نیست، ولی روزنامه مشرق چاپ ایران نوشته که آقای امیرعبداللهیان در این دیدار گفت: «پیشنهاد ما در طول چهار دهه گذشته به طرف‌های ذینفع در افغانستان این بوده که همه اقوام و گروه‌ها باید احساس کنند که افغانستان متعلق به آنها است.»

طالبان همواره تاکید کرده‌اند حکومت این گروه «همه‌شمول» است.

با این حال، دیروز سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هم در نشست سمرقند گفت که حضور افرادی از اقوام دیگر در حکومت طالبان به معنای فراگیر بودن آن نیست، بلکه آنها هم خود اعضای گروه طالبان هستند.

وزیر خارجه طالبان در این نشست به عنوان مهمان دعوت شده بود.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا