افغانستان

سازمان ملل: مقامات طالبان در نشست دوحه دعوت نشده اند.

سازمان ملل گروه طالبان را برای شرکت در جلسه آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان با نمایندگان ویژه کشورها برای افغانستان، دعوت نکرده است.

به گزارش رویترز، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل روز جمعه (هشتم ثور) گفت: «دبیرکل دعوت‌نامه‌ای به مقام‌های بالفعل [طالبان] ارسال نکرده است.»

به دنبال اظهارات آمنه محمد، معاون دبیرکل سازمان ملل درباره احتمال به رسمیت شناختن اداره طالبان، این سازمان هفته گذشته تاکید کرد که در اجلاس دوحه بر احتمال به رسمیت شناختن گروه طالبان تمرکز نخواهد کرد.

اظهارات خانم محمد نگرانی‌ها و اعتراضات زیادی را به دنبال داشت. شماری از فعالان حقوق بشر و مدافعان حقوق زن خواستار عذرخواهی سازمان ملل شدند.

وزارت خارجه امریکا هم تاکید کرد که به رسمیت شناختن اداره طالبان به عنوان حکومت رسمی افغانستان غیرقابل قبول است.

نشست دوحه با حضور آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و نمایندگان ویژه چند کشور برای افغانستان در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.

استفان دوجاریک، سخنگوی آقای گوترش گفته که تمرکز این نشست یافتن راه پایدار تعامل بین‌المللی پرامون اهداف مشترک در افغانستان خواهد بود.

گروه طالبان از ۲۴ اسد سال ۱۴۰۰، که قدرت را در کابل به دست گرفت، تلاش‌های فراوانی برای به رسمیت شناختن بین‌المللی اداره خود به راه انداخت، ولی تا اکنون هیچ کشوری اداره این گروه را به رسمیت نشناخته است.

وضع محدودیت‌های شدید علیه زنان و دختران، نقض گسترده حقوق بشر و سرکوب مخالفان و منتقدان، از انتقادهای عمده مجامع بین‌المللی از گروه طالبان بوده است.

طالبان آموزش دختران بالاتر از صنف ششم و اشتغال زنان را ممنوع کرده و زنان را از عرصه‌های عمومی تقریبا به صورت کامل حذف کرده‌اند.

براساس دستور طالبان، زنان در دفاتر سازمان ملل و موسسات امدادرسانی هم حق ندارند کنند، دستوری که به صورت گسترده‌ای محکوم شده است.

این گروه موضوع آموزش دختران و حق اشتغال زنان را جزو مسائل داخلی افغانستان خوانده و تاکید کرده که رعایت حجاب زنان در اولویت این گروه قرار دارد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا