افغانستانجهان

مراسم حج با اشتراک بیش از دو میلیون‌ مسلمان از سراسر جهان آغاز شد

مراسم حج از روز «یکشنبه ۴ سرطان» در حالی در عربستان سعودی آغاز شد که قرار است امسال بیش از دو میلیون مسلمان از ۱۶۰ کشور جهان فریضهٔ حج را ادا کنند.

بر اساس آماری که مقام‌های سعودی ارایه کرده اند، حدود ۱.۶ میلیون زایر خارجی تا شام جمعه وارد عربستان سعودی شده بودند.

یک مقام وزارت حج و عمرهٔ عربستان سعودی که نخواست نامش گرفته شود، به خبرگزاری فرانس پرس گفت: “امسال شاهد بزرگترین شمار زایرین در تاریخ خواهیم بود…شمار زایرین از مرز ۲.۵ میلیون نفر خواهد گذشت.”

شماری از زایرین روز یک‌شنبه (چهارم سرطان) در صحن کعبه مراسم طواف را انجام دادند. تدابیر شدید امنیتی در جریان مناسک حج در عربستان نافذ شده است.

در سال‌‌های قبل،‌ در جریان مناسک حج چندین بار رویدادهای مرگباری به وقوع پیوسته است. در سال ۲۰۱۵ به دلیل ازدحام بیش از حد، کم و بیش ۲۳۰۰ زایر زیر پا شده و جان باختند.

امسال مناسک حج در زمانی برگزار می‌شود که گرما در شهر مکه به ۴۵ درجهٔ سانتی‌گراد رسیده است. مسوولان عربستان سعودی گفته اند که بیش از ۳۲ هزار کارمند صحی را به کار گماشته اند تا به واقعات گرمازدگی و ضیاع مایعات که در فصل گرما در عربستان معمول است، ‌به اسرع وقت رسیدگی کنند.

مناسک حج، چه فرضی یا عمره، منبع درآمد برای عربستان سعودی بوده و همه ساله میلیاردها دالر به آن کشور عاید می‌آورد.

پس از همه‌گیری کووید۱۹ امسال بزرگترین مناسک حج برگزار می‌شود. در سال ۲۰۲۰ و در اوج همه‌گیری کووید۱۹ به خاطر جلوگیری از گسترش کروناویروس، فقط ۱۰ هزار نفر و در سال ۲۰۲۱ تنها ۵۹ هزار اجازهٔ انجام مناسک حج را یافتند.

هوتل‌دارانی که در شهرهای مکه و مدینه از زایرین استقبال می‌کنند، به خبرگزاری فرانس‌پرس گفته اند که امسال تمام اتاق‌های آنان به کرایه گرفته شده و حتا یک اتاق خالی هم در دسترس ندارند.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا