معلومات

سازمان ملل: افغانستان در سال ۲۰۲۲ بیشترین تریاک جهان را تولید کرد

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل در گزارش جدیدی اعلام کرد که افغانستان در سال ۲۰۲۲، ۸۰ درصد تریاک جهان را تولید کرد.

در این گزارش آمده که افغانستان یکی از تولیدکنندگان عمده متامفتامین یا کریستال در منطقه شده است.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل می‌گوید که میزان زمین‌های تحت کشت کوکنار ۲۸ درصد در این سال بیشتر شد و تولید جهانی تریاک در سال ۲۰۲۲ به میزان ۷۸۰۰ تُن رسید.

با این حال، در این گزارش احتمال داده شده که برداشت کوکنار در افغانستان در سال ۲۰۲۳ با توجه به ممنوعیت کشت مواد مخدر کاهش پیدا کند و به تبع آن سطح تولید تریاک نیز پایین بیاید.

بر اساس این گزارش که روز یکشنبه ۴ سرطان منتشر شده، کشت جایگزین برای کشاورزان افغانستان و کشورهای دیگر، عامل حیاتی برای کاهش کوکنار است.

با این حال کشاورزان افغان تاکنون هیچ کشت جایگزینی نداشته‌اند و طالبان هم در ماه‌های گذشته بارها از کشف و ضبط محموله‌های مواد مخدر در ولایات مختلف افغانستان خبر داده‌اند.

دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل نبود کشت جایگزین را به ضرر بسیاری از کشاورزان خوانده است.

سازمان ملل از کشورهای کمک‌کننده خواسته است تا فورا از مردم روستایی افغانستان حمایت کنند تا بتوانند بدون کشت مواد مخدر امرار معاش کنند.

طالبان کشت و خرید و فروش مواد مخدر در افغانستان را ماه حمل سال ۱۴۰۱ ممنوع کرد. اما، این گزارش سازمان ملل مانورهای سیاسی طالبان بر سر ممنوعیت کشت کوکنار را ضعیف می سازد و نام افغانستان بار دیگر در صدر کشورهای تولیدکننده تریاک تا سال دیگر قرار می گیرد.

در عین حال، سازمان ملل در این گزارش می گوید که تولید متامفتامین در افغانستان افزایش یافته است.

بر اساس گزارش سازمان ملل، تولید متامفتامین در افغانستان باعث نگرانی فزاینده کشورهای جنوب غرب آسیا شده است.

 

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا