جهان

پریگوژین به بلاروس رفت، پرونده جنایی علیه رئیس واگنر بسته شد.

جنگجویان شرکت امنیتی خصوصی واگنر از شورش علیه ارتش روسیه دست برداشته و یوگنی پریگوژین، رییس این شرکت هم به بلاروس رفته است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، دیمیتری پسکوف، سخن‌گوی کرملین گفته که بر اساس توافقی که با میانجیگری الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهور بلاروس به دست آمده است، پرونده جنایی که علیه پریگوژین به دلیل شورش مسلحانه تشکیل شده بود، لغو خواهد شد.
پسکوف افزوده است که پریگوژین به بلاروس نقل مکان کرده و جنگجویان واگنر که به «راهپیمایی عدالت» پریگوژین پیوسته بودند، با توجه به خدمات قبلی شان به روسیه، با هیچ اقدامی روبرو نخواهند شد.
پیش از این، پریگوژین برای آنچه که خودش «راهپمایی عدالت» می‌خواند، جنگجویانش را از اوکراین خارج کرد و سمت روسیه سوق داد. او صبح دیروز گفت که شهر روستوف در جنوب روسیه را بدون شلیک گلوله تصرف کرده است.
متحد سابق پوتین و بنیانگذار واگنر روز شنبه گفت که افرادش در ۲۰۰ کیلومتری مسکو، پایتخت رسیدند. او ارتش روسیه را متهم به حمله علیه نیروهای واگنر در اوکراین می‌کرد و می‌گفت قصد دارد با رهبری ارتش روسیه و فرماندهان فاسد به گفته خودش، تسویه حساب کند.
ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه اقدام گروه واگنر را «شورش مسلحانه» و «خنجر از پشت خوانده» و گفته است کسانی که در این شورش شرکت داشته، مجازات خواهند شد.
اما ساعاتی پس از سخنان پوتین، پریگوژین اعلام کرد که برای جلوگیری از خون‌ریزی به نیروهایش دستور عقب‌نشینی داده است.
یک شاهد عینی در روستوف به رویترز گفته است: «شنبه شب، آنها شروع به عقب نشینی از مقر نظامی روستوف کردند که تصرف کرده بودند.»
پریگوژین متحد سابق پوتین به آشپز پوتین نیز شناخته می‌شود. جنجگویان او در کنار نیروهای روسیه در جنگ علیه اوکراین شرکت داشتند. پریگوژین بارها از عملکرد فرماندهی ارتش روسیه از جمله وزیر دفاع و رییس ستاد ارتش انتقاد کرده است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا