افغانستان

بیشتر از ۱۰۰۰ پناهجوی افغان در دوهفته گذشته از پاکستان به کانادا منتقل شدند

ادارۀ مهاجرت و شهروندی کانادا می‌گوید که در چارچوب برنامه تخلیه پناهجویان افغان، دیروز ۳۱۶ پناهجوی افغان با یک پرواز چارتر از پاکستان به شهر تورنتو منتقل شدند.

این اداره ناوقت سه شنبه ۲۱ نومبر (۳۰ عقرب) در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: “کانادا به هدف خود برای استقبال از حداقل ۴۰هزار پناهجوی آسیب پذیر افغان از اگست ۲۰۲۱ رسیده است و کار روی سایر درخواست‌های واجد شرایط که قبلاً دریافت شده است، ادامه دارد.”

هفته گذشته ادارۀ مهاجرت و شهروندی کانادا ۳۲۵ افغان را از پاکستان با یک طیارۀ چارتر به کانادا منتقل کرده بود.

 

بر اساس معلومات پناهجویان افغان مقیم کانادا، این سومین پرواز پناهجویان افغان از پاکستان به کانادا در دو هفته گذشته است. در این سه پرواز بیش از هزار پناهجوی افغان به کانادا منتقل شده اند.

 

کانادا در دو سال گذشته پناهجویان افغان را از پاکستان، تاجیکستان و امارات متحده عربی با پروازهای چارتر به این کشور منتقل کرده است.

 

در این حال، نزدیک به ۱۸هزار درخواست افغان‌ها برای اسکان مجدد در کانادا هنوز توسط سازمان‌های غیر دولتی کانادایی و بین‌المللی و کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در حال بررسی است.

 

پس از سقوط حکومت قبلی افغانستان در اگست ۲۰۲۱، کانادا وعده داد که ۴۰هزار پناهجوی افغان را که در رژیم طالبان جان آنها در خطر است، به این کشور منتقل می‌کند.

 

یک سخنگوی اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (آی آر سی سی) در اوایل ماه می سال روان به صدای امریکا گفت: “کانادا بر تعهد خود مبنی بر اسکان مجدد نزدیک به ۴۰هزار افغان که یکی از بزرگترین برنامه های اسکان مجدد در جهان است، تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی متعهد است.”

 

در میان پناهجویان افغان که تا اکنون در کانادا پذیرفته شده اند، بیش از ده‌هزار نفر افرادی اند که برای موسسات و برنامه‌های کانادا در افغانستان کار می‌کردند. افزون بر این، بیش از ۱۶هزار نفر دیگر، به ویژه زنان و فعالان جامعه مدنی، تحت ملاحظات بشردوستانه در این کشور پذیرفته شده اند.

 

کانادا این تعداد پناهجوی افغان را در حالی انتقال داده است که تعدادی از سازمان‌های بین‌المللی با توجه به طرح حکومت پاکستان مبنی بر اخراج یک میلیون و ۷۰۰هزار مهاجر بدون مدارک قانونی، از کشورهای غربی خواسته اند که پناهندگان واجد شرایط را هرچه عاجل از پاکستان تخلیه کنند.

 

سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه ۲۲ نومبر (اول قوس) از بازگشت مهاجرین افغان از پاکستان به افغانستان به ویژه فعالان حقوق زنان، روزنامه‌نگاران، مدافعان حقوق بشر، هنرمندان و مقامات دولتی سابق ابراز نگرانی کرده و گفته است که در صورت بازگشت به افغانستان ممکن است آنان مورد آزار و اذیت و زورگویی طالبان قرار گیرد.

 

در همین راستا، عفو بین‌الملل مجدداً درخواست خود را از حکومت پاکستان مبنی بر عدم اخراج مهاجرین افغان تکرار کرده است. در این درخواست از دولت پاکستان خواسته شده است که طرح بازگرداندن مهاجرین افغان را لغو کند. این سازمان اسلام‌آباد را به بازداشت افراد و جداسازی اعضای خانواده از جمله کودکان و افراد مسن در جریان اجرای طرح اخراج مهاجرین افغان متهم کرده است.

 

قبل بر این، گروه بین‌المللی بحران به تاریخ ۱۳ نومبر (۲۲ عقرب) خطاب به ایالات متحده، اعضای اتحادیه اروپا، کانادا و سایر کشورهای غربی که برنامه‌های پذیرش مهاجرین را دارند، گفته بود که روند پذیرش افغان‌ها را سرعت ببخشند و افغان‌هایی را پناه دهند که با برگشت به افغانستان جان شان در خطر است و نیز آنانی را بپذیرند که قبلاً توسط سازمان ملل متحد شناسایی شده اند.

 

این گروه از سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی نیز خواسته است که با کمک کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، از مهاجرین افغان حمایت مالی و تخنیکی کنند.

 

با این حال، دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در پاسخ به نگرانی سازمان‌های بشری گفته است که این حکومت به وظایف خود در حمایت از پناهجویان آسیب‌پذیر متعهد است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا