معلومات

سازمان ملل: بدون حضور زنان در سطح رهبری حکومت هیچ‌گونه تعاملی با طالبان صورت نمی‌گیرد

پس از ارایه گزارش از وضعیت افغانستان به شورای امنیت از سوی فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان، اکنون این نهاد می‌گوید که هر گونه ادغام مجدد افغانستان زیر سلطه طالبان، مستلزم مشارکت زنان افغان در سطح رهبری حکومت است.

رویترز روز سه‌شنبه، ۳۰ عقرب، گزارش داده که پس ارزیابی گزارش از وضعیت افغانستان، شورای امنیت گفته که سپردن کرسی نماینده‌گی افغانستان در سازمان ملل و سایر تعاملات جهانی با طالبان بدون حضور زنان افغان در سطح رهبری حکومت در این کشور ممکن نیست.

در بیانیه شورای امنیت آمده است: «هر گونه ادغام مجدد رسمی افغانستان در نهادها و سیستم‌های جهانی مستلزم مشارکت و رهبری زنان افغان است.»

براساس این بیانیه، حقوق اساسی زنان و دختران، از جمله حق تحصیل و کار و نماینده‌گی در زنده‌گی عمومی و سیاسی،  نه تنها تعهدات اساسی یک دولت است، بلکه برای بلندمدت سطح ظرفیت دولت‌ها و همچنان رشد اقتصادی نیز ضروری می‌باشد.

چندی پیش شورای امنیت سازمان ملل متحد از آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان خواست تا ارزیابی مستقلی را از وضعیت افغانستان زیر سلطه طالبان ارایه کند.

این ارزیابی به تاریخ ۲۶ عقرب از سوی فریدون سینیرلی اوغلو، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان، به این شورا ارایه شد.

این برنامه راهی را برای تعامل سیاسی با هدف ادغام مجدد افغانستان پس از به دست گرفتن قدرت توسط طالبان در آگست ۲۰۲۱، پیشنهاد می‌کند.

طالبان پس از تسلط دوباره‌شان بر افغانستان، بیشتر حقوق زنان افغان از جمله حق آموزش، کار و آزادی را از آنان گرفته‌اند.

طالبان می‌گوید که مطابق با شریعت اسلام به حقوق زنان احترام می‌گذارند.

طالبان در واکنش به این ارزیابی در بیانیه‌ای گفتند: «این دولت موظف است در تمام فعالیت‌ها ارزش‌های دینی و منافع ملی کشور را در نظر بگیرد و به کسی اجازه مداخله در امور داخلی را نخواهد داد.»

پس از این ارزیابی، سازمان ملل تعیین یک نماینده ویژه این نهاد بین‌المللی در امور افغانستان را توصیه کرد که طالبان آن را به‌شدت رد کرده‌اند.

سپردن کرسی نماینده‌گی افغانستان در سازمان ملل یکی از خواست‌های جدی طالبان از جامعه جهانی است.

این در حالی است که با گذشت بیش از دو سال از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان، هیچ‌کشوری تا کنون رژیم این گروه را به‌رسمیت نشناخته است.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا