افغانستان

کاکر: پس از ایجاد حکومت مشروع در افغانستان، روابط کابل و اسلام‌آباد بهبود یافته می‌تواند

انوار الحق کاکر، سرپرست صدارت پاکستان به تازگی در اظهاراتش در مورد روابط با حکومت طالبان گفته است روزی که یک حکومت مشروع در افغانستان شروع به کار کند، روابط کابل و اسلام آباد بهبود خواهد یافت.

کاکر روز چهارشنبه ۱۵ نومبر (۲۴ عقرب) در نشستی که توسط انستیتوت تحقیقات پالیسی اسلام‌آباد (IPRI) تدویر یافته بود، از فیصلۀ اخراج صدها هزار مهاجر افغان بدون اسناد قانونی از پاکستان، دفاع کرد. او گفت: “مسایل زمانی حل می‌شود که در کابل یک حکومت مشروع رویکار آید”.

سرپرست صدارت پاکستان با بیان اینکه ضعف حاکمیت قانون، حکومت‌داری ضعیف، جنگ نیابتی، اقتصاد ضعیف و ارجحیت کم به توسعه انسانی، عوامل تنش داخلی در پاکستان است، گفت که افراد با نفوذ غیردولتی در این کشور تهدیدات امنیتی را ایجاد می‌کنند.

انوارالحق کاکر، طی هفته‌های اخیر به گونۀ پیاپی از حکومت طالبان انتقاد کرده و در رابطه به رویدادهای امنیتی و خشونت در پاکستان، انگشت انتقاد به سوی حکومت طالبان در افغانستان دراز کرده است.

او به تاریخ هشتم نومبر (۱۷ عقرب) در یک نشست خبری گفت که مقام‌های پاکستانی به حکومت طالبان این پیام را رسانده اند که از میان پاکستان و تحریک طالبان پاکستان یکی را انتخاب کند.

همچنان او گفت که پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، پاکستان توقع داشت که صلح در افغانستان تامین شود و طالبان برضد گروه‌های مخالف پاکستان به ویژه تی‌تی‌پی عملیات سرکوب را راه‌اندای کند و از خاک این کشور علیه کشوری دیگر استفاده نشود.

اما او گفت که متاسفانه پس از به میان آمدن حکومت طالبان در افغانستان، حملات تروریستی ۶۰ درصد و حملات انتحاری ۵۰۰ درصد در پاکستان افزایش یافت.

سرپرست صدارت پاکستان گفته است که در دو سال گذشته ۲۲۶۷ پاکستانی بی‌گناه در حملات تروریستی کشته شده اند که مسوولیت این حملات بر عهده تحریک طالبان پاکستان است که از خاک افغانستان استفاده می‌کند. به ادعای او در میان مهاجمان انتحاری ۱۵ نفر افغان نیز شامل بودند.

طالبان هنوز در خصوص اظهارات تازۀ سرپرست صدارت پاکستان واکنش نشان نداده است، اما قبل بر این، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به اظهارات هفته گذشتۀ کاکر گفته بود که افغانستان مسوولیت تامین امنیت در پاکستان را ندارد.

به گفتۀ مجاهد، پاکستان نباید بار ناکامی‌های خود را به دوش افغانستان بیاندازد.

سخنگوی حکومت طالبان گفته بود که افزایش خشونت در پاکستان پس از رویکار آمدن حکومت طالبان در افغانستان، دلیل شده نمی‌تواند که حکومت طالبان در این خشونت‌ها دست داشته باشد.

شاهد

خبرگزاری #شاهد با دریافت جواز شماره ۴۶۳ وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در کنار دیگر رسانه های کشور با درک شرایط کنونی افغانستان، مصمم است پرچم #بیطرفی را بر دوش داشته باشد. ما بر این باور هستیم که #آگاهی از شرایط می‌تواند #آزادی را به دنبال داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا